• Dit evenement is voorbij.

Altijd al eens binnen willen kijken in het gemaal De Zaayer bij Maassluis? Zaterdagmiddag 19 januari kan dat. Ing. Dick van den Tempel van het Hoogheemraadschap van Delfland geeft dan een rondleiding en vertelt over het ontstaan, de geschiedenis en het heden van het gemaal. Ook geeft hij uitleg over peilbeheer en vismigratie.

Met een capaciteit van 2,2 miljoen liter water per minuut is De Zaayer het grootste boezemgemaal van Delfland. Het boezemwater wordt vanuit de Boonervliet aangevoerd en geloosd op het Scheur/Nieuwe Waterweg. Het gemaal Mr. Dr. C.P. Zaayer is ook nog eens een imposant rijksmonument, ontworpen door ir. A.C. Kolff, gebouwd tussen 1926 en 1928 en genoemd naar de toenmalige dijkgraaf Cornelis Pieter Zaaijer.

Zaayer of Zaaijer? Je komt beide schrijfwijzen tegen.

Monstersche Sluis
Aansluitend nemen we een kijkje bij de Monstersche Sluis in het stadscentrum. Hier vertelt Arie Blanker, stadsgids/sluiswachter van de Historische Vereniging Maassluis, over de geschiedenis die teruggaat tot 1343, het ontstaan van de nederzetting Maeslantsluys, tot aan de feestelijke heropening van de sluis op 1 september jl.

Praktische informatie
Aanvang 13.45 uur inloop met koffie/thee bij gemaal De Zaayer (Vlaardingsedijk 6, Maassluis), start rondleiding 14 uur, einde excursie bij Monstersche Sluis rond 16.15 uur. Voor wie dat wil sluiten we de middag af in Café de Waker. Voor aanmelding klik hier. NB Inmiddels (zondag 13 januari) is – helaas voor u – de aanmelding gesloten.

Leden van de Midden-Delfland Vereniging hebben bij aanmelding voorrang. Bijdrage niet-leden € 5 p.p (lid worden kan al vanaf € 5, klik dan hier).
Max. 20 deelnemers (vol=vol).

PS Als u niet zo goed ter been bent, raden we u deze excursie af. Er is nml. geen zit- of rustgelegenheid.

Deel dit bericht op je eigen Social Media!