In het Midden-Delflandgebied zijn nog verrassende sporen van de bewoningsgeschiedenis te vinden. De Midden-Delfland Vereniging zag hierin een aanleiding voor een nieuw fietsboekje om nader kennis te maken met dorpen, buurtschappen en ook een enkele stad (Delft, Schiedam, Maasssluis, Vlaardingen) en wat daar nog van hun bewoningsgeschiedenis is terug te vinden. Het fietsboekje staat vol interessante weetjes en achtergrondinformatie. Een kandelaar, een dorpspomp, gevelstenen met een verhaal, indrukwekkende buitenplaatsen, een gedicht van Poot. Er is veel verdwenen, maar ook veel bewaard gebleven. Het helpt als je weet waar je op moet letten en daar is dit boekje voor.

Fietsknooppunten
Wie alles langsgaat fietst in totaal ruim 100 kilometer. Daarom is het boekje zo samengesteld dat u de route zelf kunt opknippen in kortere etappes, naar kernen waar u nieuwsgierig naar bent. De routebeschrijving en de kaart met fietsknooppunten wijzen de weg.

Kethel, Kandelaar en andere kernen is te bestellen via de webshop van de vereniging, klik dan hier (gratis ophalen, mail of bel dan altijd eerst even het secretariaat, of tegen verzendkosten). Ook als pdf te openen om te downloaden, klik hier. Alleen de kaart downloaden kan ook, klik dan hier.
Het boekje is mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van Fonds 1818, beheerstichting Loswal ‘’De Bonnen’’, Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. en Omgevingsfonds Midden-Delfland.

Geraadpleegde bronnen voor Kethel, Kandelaar en andere kernen (voorjaar 2021)

Websites:

Websites historische verenigingen:

Websites van de musea die onderweg worden genoemd:
Schipluiden Museum Het Tramstation
Vlaardingen Museum Vlaardingen
Maassluis Nationaal Sleepvaart Museum
Maasland Museum De Schilpen
Kwintsheul/Honselersdijk Westlands Museum
Overschie Museum Oud Overschie
Schiedam Nationaal Jenevermuseum
Jaargangen Midden-Delfkrant, het kwartaalmagazine van de Midden-Delfland Vereniging

Kaartbladen kaart van Kruikius

Historische Jaarboeken, uitgaven Historische Vereniging Oud-Schipluiden

Meer lezen?

• ’t Woudt. De rijke geschiedenis van het kleinste dorp van Nederland. Jacques Moerman. Historische Reeks Midden-Delfland nr. 1, ISBN 978-90-75938-61-6
  • Buitenplaatsen in het Westland. Met smaak en tot voordeel aangelegd. Martin van den Broeke e.a. Tweede druk, oktober 2020, ISBN 978-90-825893-3-7. Uitgave Genootschap Oud-Westland
  • Brochure Heropening Monstersche Sluis, themaboekje april 2020 Stichting Monstersche Sluis, uitgave Historische Vereniging Maassluis
  • Atlas van de Schie, 2500 jaar werken aan land en water. Auteur: Jaap Evert Abrahamse, Ad van der Zee. Co-auteur: Ad van der Zee, Menne Kosian . 9789068687194 (EAN). 1 e Druk, november 2016

Iedereen die het Midden-Delflandgebied wil verkennen, kan op stap met een nieuwe recreatiekaart Stilte naast de Stad. De eerste versie dateerde uit 2002 en in 2016 volgde een update. Het werd dus tijd voor een nieuw jasje. Het is een prachtige kaart geworden, een gezamenlijk initiatief van de Midden-Delfland Vereniging en ANV Vockestaert.

Informatieve streekkaart
Heeft u trek in een heerlijk product uit de streek of wilt u de boer op? Zin in een terrasje voor een hapje of drankje met uitzicht over de polders? Logeren, kamperen of een mooie vaartocht maken? Het is allemaal mogelijk in Midden-Delfland! Ondernemers in het Midden-Delflandgebied zetten hun bedrijf letterlijk op de kaart. Bovendien zijn alle fietsknooppunten opgenomen en is de tekst gedeeltelijk in het Engels.

Fotowedstrijd
Eind vorig jaar is een fotowedstrijd uitgeschreven voor kinderen tussen 10 en 12 jaar oud over ‘jouw’ Midden-Delfland. De winnende foto, gemaakt door  Roos Dijkshoorn uit Maasland, en de beste foto’s van andere fotografen staan op de kaart.

Gratis verkrijgbaar
Wilt u als ondernemer of bezoeker van het gebied de kaart ontvangen? Ze zijn  gratis en op afspraak af te halen bij de Midden-Delfland Vereniging  (secretariaat@middendelflandvereniging.nl, 06-42105407 ma en woe overdag) of Vockestaert (info@vockestaert.nl, 015-3807112) of. De kaart is ook verkrijgbaar via de MDV-webshop, en te openen als pdf en daarna te downloaden (9 MB). Klik hier. Ook via vockestaert.nl. En natuurlijk zijn ze gratis verkrijgbaar bij alle deelnemende ondernemers, VVV’s en andere toeristische punten.

De recreatiekaart is tot stand gekomen in samenwerking met PUUUR Midden-Delfland en met een financiële bijdrage van beheerstichting Loswal “De Bonnen” en Fonds Schiedam Vlaardingen e.o.

Het Midden-Delflandgebied is rijk aan historische boerderijen. Een kleine vijftig worden kort beschreven in de Boerderijenfietsroute. Wij wijzen op interessante details, zoals karnhuisjes, windveren, korfbogen en IHS-tekens. Soms komen oude gebruiken en herkomst van namen aan bod.

De fietsroute bestaat uit een kernrondje van ca. 28 km met twee verschillende inkortingsmogelijkheden. U fietst door het Midden-Delflandse veenweidegebied, vooral over vrijliggende fietspaden en polderweggetjes. Op een kaart middenin het boekje is de route aangegeven. Fietsers die de route willen gaan rijden, kunnen uit alle richtingen komen en zelf hun aanfietsroute bepalen. En ook daarlangs wijzen we op karakteristieke boerderijen.

Het Boerderijenfietsrouteboekje is gratis verkrijgbaar bij de vereniging (o.a. via de webshop).

In de loop van de jaren is er in diverse Midden-Delfkranten veel aandacht besteed aan boerderijen. Middels deze link daarvan een overzicht.

Het landschap is een belangrijke waarde van het Midden-Delflandgebied. Kunstenaars hebben zich altijd al laten inspireren door dat landschap. Gemeente en culturele organisaties in Midden-Delfland namen daarom samen het initiatief voor een ‘Land art’ project. Het kunstwerk van Kouji Ohno in Het Kraaiennest, uitkijkend naar Delft tegen het Westland aan, symboliseert de verbinding tussen de stad en het platteland. Het beeld van de omtrek komt bij Land Art Delft aan de rand van de stad, als poort naar de polders.

Tussen de beelden is een fietsroute om de verbinding daadwerkelijk te beleven. Deze Kunst en Cultuurhistorische route (ca. 55 km) is door onze werkgroep Paden op kaart uitgebracht. Deze routekaart is op verschillende plekken, zoals de informatiestands van de vereniging bij bijv. de Midden-Delfland Dagen, en ook in het bezoekerscentrum gratis af te halen. Hier vindt u een verkorte routebeschrijving van knooppunt naar knooppunt.

De Kunst & Cultuurhistorische route is ook verkrijgbaar via de webshop.

Na de wandelseries en de 40 Ommetjes hebben we een bijzondere route voor fietsers ontwikkeld. Onze vrijwilligers die deze route hebben ontwikkeld, hebben zich laten leiden door de vele interessante bomen die Midden-Delfland rijk is. Een verrassende tocht voor zowel stedelingen als de bewoners van het gebied. Je  zult zien dat er niet alleen knotwilgen langs de wegen en sloten zijn te vinden! De totale Bomenfietsroute is een dagtocht van maximaal 60 km en gaat langs Den Hoorn, Schipluiden, Kethel, Maasland en ’t Woudt. Er zijn verschillende afstekers mogelijk, en je kunt zelf bepalen waar je wilt beginnen c.q. eindigen.

De bomenfietsroute is op verschillende plekken waaronder het bezoekerscentrum gratis af te halen. Ook is het routeboekje te bestellen via onze webshop of te downloaden, ook als gpx bestand (voor gps systemen) met waypoints. De waypoints verwijzen naar de plekken met de bijzondere bomen.

Voor MDV Partner DSW Zorgverzekeraar is eind juni 2023 een speciale fietsroute gelanceerd, de DSW fietsroute. DSW-ers kunnen zo per fiets kennis maken met het Midden-Delflandgebied. De route maakt een grote ronde langs Delfland, Schiedam en Westland. Inderdaad, met de beginletters DSW!
De route is gemaakt door vrijwilligers van de Midden-Delfland Vereniging. Zij geven in de routebeschrijving interessante achtergrondinformatie over wat er onderweg is te zien. De route is ca. 57 km lang, maar kan dankzij de fietsknooppunten naar eigen inzicht worden ingekort of aangepast.
Download hier de route.

De Midden-Delfland Vereniging staat sinds 1977 pal voor Midden-Delfland als groen kwaliteitsgebied, nu officieel een Bijzonder Provinciaal Landschap. De vereniging en Van der Valk Hotel Delft A4 van Rob en Magchelina van der Valk hebben een partnerschapsovereenkomst. Daarom nodigen wij iedereen van harte uit om kennis te maken met een stukje mooi Midden-Delfland ‘om de hoek’ van het hotel. Voor meer wandel- en fietsroutes en andere informatie: www.middendelflandvereniging.nl.