Knotwilgen en andere kanjers (boek)

Op voorraad

In dit boek kunt u kennismaken met bijzondere bomen in Midden-Delfland. Bij het horen van de naam Midden-Delfland gaan uw eerste gedachten waarschijnlijk uit naar open landschap, uitgestrekte weilanden en veel water. Met in dit landschap onze knotwilgen. In dit boek, een uitgave van de Midden-Delfland Vereniging, zult u zien en lezen dat er ook veel andere indrukwekkende bomen in Midden-Delfland staan. Geniet van dit foto- en verhalenboek én van de bomen buiten.

Artikelnummer: bomenboek Categorieën: , Tags: ,

Beschrijving

De kastanjebomen bij Abbestee, de eenzame populier langs de Slinksloot, een 250 jaar oude es: ze komen tot leven in dit boek.

Deze en andere verhalen worden geïllustreerd met vele kleurenfoto’s. De prachtige detailfoto’s bij de soortenbeschrijvingen helpen om een boom te herkennen. Bomen vertellen over de geschiedenis van het landschap en zijn bewoners. Boeren planten al eeuwen bomen bij de boerderij, voor het koel houden van de melkkelder en schaduw voor het vee, het hout werd gebruikt voor gereedschap en brandstof, de wortels van els en knotwilg versterken de oevers van sloten.

Maar ook particulieren planten graag een boom in hun tuin. Het bekende verhaal van een kind dat een eikel in de grond stopt, of een aanleiding zoals een huwelijk of geboorte, ze staan ook opgetekend.

Landschap
Het resultaat van al dat planten leidt tot het huidige beeld van ons landschap. De vergezichten zouden er heel anders uitzien als je blik niet werd getrokken door de grote boomgroepen rondom de boerderijen, de rijen knotwilgen langs de sloten en wegen. En een monumentale boerderij ontleent haar pracht mede aan de linden voor de gevel. Deze bomen horen bij ‘ons’ landschap. Om hun cultuur-historische betekenis en landschappelijke waarde.

‘Met het in kaart brengen van ongeveer 500 beschermwaardige bomen hebben we de gemeente Midden-Delfland inzicht gegeven in de schat aan bomen die we rijk zijn’, aldus Elly Janmaat en Ceciel Sillevis die met dertien andere vrijwilligers het veldwerk deden en daarna samen het boek verzorgden. ‘Een kleine selectie hiervan zetten we in het boek in het volle licht dat ze verdienen. Laten we heel zuinig op ze zijn, op deze polderpracht, onze kanjers!’

Knotwilgen en andere kanjers. Bijzondere bomen in Midden-Delfland (voorjaar 2018, 80 pagina’s). Uitgave van Midden-Delfland Vereniging. De andere organisaties die meewerkten aan dit boek, zijn Stichting Midden-Delfland is Mensenwerk, Historische Vereniging Oud-Schipluiden, KNNV afdeling Delfland en Bomenstichting.

Extra informatie

lidmaatschapvoordeel