‘Na een jaar uitstel was het zover: we gaan met leden een bezoek brengen aan Brouwerij tHUIS.’

De brouwerij was voorheen in Het Raadhuis in Schipluiden te vinden maar groeide al snel uit haar jasje. Mark Schoenmakers zocht en vond een groter pand in Den Hoorn voor de bierbrouwerij en tevens het Schenkhuis. Dit is het bijbehorende proeflokaal waar de bieren van deze brouwerij geschonken worden.

Zaterdagmiddag 30 oktober werden er twee proeverijen georganiseerd, want de interesse voor deze activiteit van de Midden-Delfland Vereniging bleek groot.  Gemma van Lieshout van de werkgroep Ledenactiviteiten was erbij.

Zelf bier brouwen
Tijdens het proeven van het eerste biertje gaven Mark en collega Alex uitleg over het brouwproces. Een van de deelnemers werd zelfs benoemd tot brouwer. Deze mocht zijn voorkeur voor licht of donker bier aangeven.  Alle ingrediënten waren aanwezig en zo maakte de brouwer in een waterkoker zijn eigen bier! Heel leerzaam was dat.

Lokale bieren
Gemma: ‘In het Schenkhuis ging de proeverij door en werden we op nog twee soorten bier getrakteerd. Gezellig pratend en bier keurend vloog de tijd voorbij. We moeten zeker nog eens terugkomen want behalve de zeven vaste biersooren en de seizoensbieren die er worden gebrouwen, zijn de brouwers ook steeds op zoek naar nieuwe bieren. Kunnen ze ook weer leuke namen bedenken! Het was heel bijzonder om kennis gemaakt te hebben met deze bevlogen en creatieve bierbrouwers.’

Foto: Elly Janmaat