‘Hier om de hoek staat een torentje in een singel. Het is afkomstig van het dak van de afdeling Heelkunde van het Academisch Ziekenhuis in Leiden dat in 1932 werd gebouwd. Toen het torentje in verval raakte, nam Schiedams kunstenaar Yvon Koopman het initiatief om het in 1997 naar Schiedam te halen. Zij heeft het van kunstzinnige elementen voorzien, waardoor het nu als lichtobject fungeert. Elk seizoen verandert het licht van kleur. Nu, in de herfst, schijnt er zodra het donker wordt rood licht uit de ramen.

Vlak nadat het torentje was geplaatst stonden een paar buurtbewoners het te bewonderen. Een mevrouw vertelde ons dat haar man langdurig in het Leidse ziekenhuis opgenomen was geweest. Tijdens de vele bezoeken aan hem genoten zij samen van het uitzicht uit zijn kamer, een prachtig torentje. Dat ze nu vanuit haar woning kon zien.

De moraal van dit verhaaltje is dat je iets moois, of iets positiefs, of iets bijzonders, of een combinatie daarvan, ook vaak dichtbij huis kunt vinden.’

Bijdrage en foto van Ria Zeeuw