Met de recente wijziging van het Tracébesluit Blankenburgtunnel voert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (voorheen Infrastructuur en Milieu) de druk op de Raad van State onbehoorlijk hoog op om eerder uitspraak te doen in de mede door de Midden-Delfland Vereniging ingediende beroepszaak.

De vereniging stapte mei vorig jaar samen met Natuurmonumenten,  Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en enkele andere organisaties naar de Raad van State. Volgens de organisaties is het Tracébesluit genomen op basis van verkeerde (verkeers)prognoses en worden de landschappelijke kwaliteiten en flora en fauna in het gebied, waaronder het Midden-Delflandgebied, (te veel) aangetast door realisatie van de verbinding.

Maatregelen tegen stikstof
Met het gewijzigde Tracébesluit meent de minister de stikstofeffecten te compenseren en daarmee te voldoen aan Europese regels op dit gebied. Hiermee zou de Raad van State eerder uitspraak  kunnen doen. ‘Wat hierbij speelt, is dat de Raad van State aan het Europese Hof van Justitie heeft gevraagd of de PAS-regeling, PAS staat voor Programma Aanpak Stikstof, wel in overeenstemming is met de Habitatrichtlijn. Deze Europese wet bepaalt welke maatregelen tegen de uitstoot van stikstof door o.a bedrijven en autoverkeer moeten worden genomen voor de bescherming van de natuur in de wettelijk aangewezen Natura 2000-gebieden. In de omgeving van de Blankenburgtunnel ligt een aantal van die gebieden’, aldus Leo Heijdra van de werkgroep Ruimte van de Midden-Delfland Vereniging.

Het antwoord van het EU-Hof wordt halverwege 2018 verwacht. De minister wil voortgang maken en niet zo lang wachten. Allerlei voorbereidende werkzaamheden gaan intussen gewoon door, denk aan het verleggen van kabels en leidingen en aan onteigening van gronden. Ook zijn de bomen in het Oeverbos voor een belangrijk deel al gekapt, en is de aanbesteding ook al gestart.

Onbehoorlijk
‘De minister zegt weliswaar dat er geen schop de grond in gaat zolang er nog geen definitief Tracébesluit ligt waarover de Raad van State een oordeel heeft  gegeven, maar voert de druk wel onbehoorlijk op’, aldus Leo Heijdra.

De vereniging beraadt zich daarom serieus om als beroepspartijen gezamenlijk een nadere invulling op het beroepschrift in te dienen bij de Raad van State op basis van het gewijzigde Tracébesluit. ‘Als wij gelijk zouden krijgen in het beroep, zal de minister met betere plannen moeten komen, of volledig moeten afzien van de verbinding.’

In het nieuws:
Maassluise Courant: https://issuu.com/wlmedia/docs/mc-2017-11-02 (p. 21, met foto)
De Schakel Midden-Delfland: https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2017-11-02 (voorpagina)