Voor de jaarlijkse excursie voor aangesloten organisaties viel de keuze van Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland op het Midden-Delflandgebied.

Jan Robberegt vertegenwoordigt de Midden-Delfland Vereniging bij de milieufederatie. Hij regelde het werkbezoek op donderdag 15 september dat startte in het Bezoekerscentrum Midden-Delfland.

Bezoekerscentrum
Na een welkomstwoord vertelde Martin Visser over de foto-expositie over runderrassen die nog dit hele najaar in het BC te zien is. De gasten namen een kijkje. Peter de Vette van boerderij Bouwlust stond intussen klaar met trekker en huifkar om de groep naar zijn buurman Roel van Buuren te brengen.

Boerderijbezoek
Roel is een biologische melkveehouder die een jaar of negen geleden boerderij Landlust aan de Oostgaag in Maasland van zijn opa overnam. Hij verzorgde eerst een ‘lesje’ scheikunde, zoals hij het met een glimlach aankondigde, in het kader van de actuele stikstofproblematiek en de situatie in Midden-Delfland. ‘Midden-Delfland is koploper in kringlooplandbouw’, onderstreepte Roel.

Roels vlotte en heldere uitleg, gebruikmakend van een whiteboard, en zijn vastomlijnde ideeën over de toekomst van de Nederlandse landbouw leidden tot een levendige discussie. Er waren veel vragen en opmerkingen vanuit de overtuiging dat het een andere kant op moet.

Tijdens de rondleiding die volgde langs o.a. de net uitgemeste vrijloopstal liet Roel zijn gasten ruiken aan geurloze mest van zijn stapel van zo’n 45 Jersey-koeien. Het bezoek eindigde in de boerderijwinkel met een kleine kaasproeverij. Roel: ‘Onze droom is alles wat we produceren lokaal en in het gebied af te zetten.’

Rondvaart
Met de huifkar werd het gezelschap afgezet aan de Boonervliet. Aan boord van een rondvaartboot was Hans Groeneveld van de werkgroep Ruimte aan zet om te vertellen over ontwikkelingen en rol en betekenis van de Midden-Delfland Vereniging: ‘Wij moeten het hebben van onze argumenten en ons netwerk.’

Belangrijk is dat de vereniging is aangesloten bij de Landschapstafel BPL Midden-Delfland (BPL staat voor Bijzonder Provinciaal Landschap), de bestuurlijke hoeder van het gebied en in NMZH-ogen zeer nuttig.

Met een maaltijd bij restaurant Op Hodenpijl eindigde de NMZH-excursie. Namens de zgn. raad van aangesloten organisaties waren van de partij: Rob Schröder (voorzitter), Ben ter Haar (Regio West, duinbehoud), Jan Prince (Regio Zuid, HoekscheWaards Landschap),  Joke Colijn (Regio Oost, Krimpenerwaard), George Brouwer (Regio Rijnmond, Rotterdam) en Pieter Hellinga (Regio West). NMZH-directeur Alex Ouwehand met regisseurs Nienke Schuil (RO, landschap en natuur) en Mellanie Vellekoop (duurzame landbouw en voedsel) complementeerde de groep. Namens de vereniging waren Koos Karssen, Jan Robberegt, Hans Groeneveld en Heleen Paalvast erbij.

Meer foto’s op MDV-Facebook