‘Op een grijze oktoberdag heb ik een wandeling gemaakt over het Kraaiennest. De populieren zijn verdwenen, de stronken zijn weggevreesd. De toekomstige gruttoplas is leeggepompt en de bodem van de plas wordt opnieuw geprofileerd.’

Aan het woord is Piet van der Eijk.  Het recreatiegebied tussen Schipluiden/Maasland en De Lier wordt aangepakt, de werkzaamheden zijn in volle gang.  De zuidplas wordt een fourageerplas voor grutto’s en andere weidevogels om aan te sterken voor het nieuwe broedseizoen. Aan de westkant komt bovendien een oeverzwaluwwand.

Voor de gekapte populieren komen andere bomen, waaronder laanbomen zoals iepen, en struiken terug. De herplant moet volgend voorjaar voltooid zijn. Piet van der Eijk en Michel van Ruijven zijn namens de Midden-Delfland Vereniging als lid van de werkgroep Bomen, en Piet ook namens de Bomenstichting, betrokken geweest bij de  herplantplannen, samen met Staatsbosbeheer, de gemeente Midden-Delfland en het Weidevogelpact Midden-Delfland, initiatiefnemer van de vogelplas. Meer weten? Zie: https://www.vockestaert.nl/.

Foto: Piet van der Eijk