Een bevlogen jonge biologische boer, hooibalen in een kring in de stal en koffie met cake! En natuurlijk een mooie groep Midden-Delflandfans. Zo startten het bezoek en de rondleiding op boerderij Landlust aan de Oostgaag op 24 juli jongstleden.

Aanstekelijk enthousiasme
Jaap Poldervaart uit Maassluis deed verslag van zijn ervaringen en verwoordde hoe de deelnemers onder de indruk raakten. ‘Zijn grondig onderzoek naar de kansen en bedreigingen van biologisch boeren, de rol van de vele regels en de banken en zijn keuzes voor koeienras (Jersey), manier van weiden en begrazen, kruidenmix als voer voor koeien en investeringen. Na een spervuur van vragen en tevreden over de antwoorden liepen we rond over het boerenbedrijf.’ Het is duidelijk dat de biologische boer, Roel van Buuren, zijn enthousiasme heeft kunnen overbrengen.

Geen kwantiteit maar kwaliteit
Roel speelt in op de veranderende vraag naar voedsel, hij wil lokale, pure producten aanbieden. Daarom heeft hij ook Jerseykoeien: een sterk ras dat wat minder melk geeft, maar wel van een hoge kwaliteit. De koeien worden niet onthoornd, lopen zoveel mogelijk in de wei en krijgen gentech-vrij voer in de winter. Er worden geen kunstmest  en bestrijdingsmiddelen gebruikt en zo min mogelijk antibiotica.

Jerseykoeien
Roel vertelde interessante details over de Jerseykoe. De horens bevatten (jaar)ringen die aangeven hoe vaak de koe heeft gekalfd. Dat kalven doen ze meestal geheel zelfstandig (kost dus geen nachtrust en geld voor een dierenarts). Het behoud van hun horens blijkt een positief effect te hebben op de gezondheid van de koeien. De mooie, bruine koeien met de zwarte, sterke klauwen zijn ook nog eens goed te ‘sturen’.

Groentetuin
Jaap: ‘Na de koeien bezoeken we de verboden groentetuin (verboden omdat er nog een discussie met het gezag is of het wel in het bestemmingsplan past). Maar wat ons betreft alle sympathie en begrip voor het initiatief en model. Als particulier kan je deelnemer worden en onder leiding van een tuinder zelf groenten verbouwen en oogsten. Mooi voor al die stadsmensen er omheen.

Tjonge wat een mooi bedrijf en veel geleerd! Na een blokje kaas proeven in de boerderijwinkel wordt er nog even nagepraat en kaas en vlees van ‘eigen koeien’ gekocht voor we zeer tevreden en veel wijzer naar huis vertrekken. Boer Roel van Buuren en Midden-Delfland Vereniging, enorm bedankt.’

Foto: Marjanne Zuijderwijk