Eind 2018 is (helaas!) begonnen met de aanleg van de Blankenburgverbinding. Door de werkzaamheden zijn de wandelroutes van de Midden-Delfland Vereniging in de Aalkeetbuiten- en binnenpolder en het Oeverbos ernstig verstoord. Omdat geen omleidingen waren aangegeven is de werkgroep Paden al geruime tijd bezig Rijkswaterstaat zover te krijgen alsnog daarin te voorzien. De verwachting is dat dat vóór het komende wandelseizoen zal lukken.

Voorlopig zijn de Zuidbuurt en het fietspad langs de Vlaardingsedijk de enige toegankelijke oost-westverbindingen tussen Vlaardingen en Maassluis. Het Recreatiepad en het Oeverbospad zijn beperkt toegankelijk, waarschijnlijk tot het einde van de werkzaamheden in 2024.

Recreatiepad en Het Scheur
Het Recreatiepad is aan de noordzijde van de metrolijn volledig afgesloten tussen de knooppunten 16 en 77. Wil je van knp 16 naar de overzijde van de metrolijn zul je moeten omlopen. Ook de directe verbinding tussen knp 76 en knp 75 is afgesloten: je moet van knp 76 via knp 21 en knp 75 naar het oostelijke Oeverbos (wg Paden werkt aan het herstellen van een directere verbinding tussen knp 76 en knp 75). De routes van knp 75 naar Maassluis zijn wel gewoon open.

De route langs het Scheur van/naar knp 26 via knp 75 naar/van knp 21 is met een kleine omleiding wel toegankelijk:
– Vanaf Vlaardingen loop je over de oever van het Scheur door tot het hek om het bouwterrein. Ga rechtsaf langs het hek en volg dit tot het fietspad langs de Maassluissedijk (je bent dan bij de ingang naar het Informatiecentrum BBV, poort 53). Ga verder over het fietspad naar het uitkijkpunt Bouwterrein Noord in de tweede haakse bocht (bij poort 50). Ga daar over het parkeerterrein net buiten de poort en aan het eind daarvan over het zandpaadje langs het zonnepanelenveld weer naar het Oeverbospad. (N.B. Het zandpaadje vergt een korte steile klim en afdaling, zie foto. Wil je die vermijden blijf dan op het fietspad tot je de Delflandsedijk kruist; links en rechts zie je routepijlen van het wandelknooppuntennetwerk. Ga daar linksaf naar het Scheur en na ca 100 m zie je wandelknooppunt 21.)

– Kom je vanaf Maassluis: volg het Oeverbospad tot voorbij knp 21 naar het hek om het bouwterrein en ga daar links langs het hek. Over het parkeerterrein naar het fietspad, dit
volgen tot bij poort 50, ingang Informatiecentrum. Daar rechts naar het hek en het paadje links buiten het hek in, terug naar het Oeverbospad. N.B. Om het zandpaadje met de klim en
afdaling te vermijden: ga bij knp 21 even richting knp 76 tot de Vlaardingsedijk, daar op het fietspad rechts en volg dit tot poort 50.

Zie voor deze omleidingsroutes bijgaande kaart of www.afstandmeten.nl/index.php?id=2527400. Beide routes zijn niet gemarkeerd.

Krabbeplas
De drijvende wandelpaden in de Krabbeplas zijn in verband met werkzaamheden gesloten tot en met februari 2020. Ga zolang over de oostoever van de plas naar de Zuidbuurt v.v.

Eind 2020 wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe fiets/wandelverbinding ter hoogte van de Krabbeplas tussen de Zuidbuurt en het oostelijk Oeverbos (langs de Rietputten). Als deze nieuwe verbinding opengaat worden de MDV-wandelroutes daarop aangepast.