Het Kraaiennest trekt steeds meer vogels en is een trekpleister van jewelste aan het worden.

Zaterdag 2 april rond enen staan ruim twintig deelnemers klaar voor een vogelwandeling, onder een mooi lentezonnetje maar met een gemeen koude wind, vertelt Michel van Ruijven. Hij is voorzitter van de MDV-werkgroep Paden die de excursie organiseerde.

Omgetoverd
De gidsen John Kleijweg en Martin van Holsteijn nemen elk een deel van de groep mee rond de plassen van het tot vogelfoerageergebied omgetoverde Kraaiennest. De meesten kennen het gebied op de grens van Schipluiden en De Lier wel van diverse fietstochten, maar ze zijn volgens Michel verbaasd over wat er te zien is.

‘Diverse eendensoorten, kluten, grutto’s, scholeksters en een kiekendief. Ook is geprobeerd een blauwborst te spotten, maar dat is alleen de gids gelukt.’

Als je zo’n 3 kilometer wandelt in ruim twee uur dan moet het verhaal van de gidsen interessant zijn, aldus Michel. Even na drie uur gaat iedereen met veel nieuwe weetjes over vogels, en een beetje rillerig van de kou, weer naar huis. Met dank aan John en Martin voor deze geslaagde themawandeling van de Midden-Delfland Vereniging, de eerste van 2022!

Foto: Michel van Ruijven, meer foto’s op MDB-Facebook