Is er een betere manier voor bewoners van Wateringse Veld om Midden-Delfland te leren kennen dan op stap te gaan in dit gebied ‘om de hoek’. Samen met Bewonersplatform Wateringse Veld en AVN ’s-Gravenhage organiseert de Midden-Delfland Vereniging zondag 31 mei een fiets/wandelexcursie. Drie dagen eerder, donderdag 28 mei, is er een opwarm-avond.

Per fiets en te voer door de polder op 31 mei

De excursie van acht kilometer start per fiets langs de Zweth, en gaat dan te voet verder over de dijkpaden van de Woudsepolder en dwars door ’t Woudt, het oudste kerkdorp van Nederland. Onderweg geven gidsen uitleg over het landschap en de historie. Boerderijkenner Frits van Oostroom is bij de hand in ’t Woudt om te vertellen over de cultuurhistorie van dit prachtige dorp. In het groen van de Zwethzone kunnen kinderen onder deskundige begeleiding waterbeestjes vangen, een educatieve natuuractiviteit die ook voor ouders interessant is. Bij de waterinlaat van de Woudsepolder geeft schouwmeester Aletta de Ruiter uitleg over de calamiteitenberging en bij de Groeneveldse molen komt de molenaar u per roeiboot ophalen om de molen te bezichtigen.

Deelnemers kunnen starten tussen 11 en 14 uur vanaf het parkeerterrein aan Sylvain Poonsstraat (Wateringse Veld). De route en andere informatie zijn daar voorhanden. Aanmelden is niet nodig, deelname is gratis. Honden kunnen helaas niet mee vanwege verstoring van de weidevogels.

Opwarm-avond 28 mei

Wie meer wil weten over Midden-Delfland en de Haagse natuurbescherming is van harte welkom op de opwarm-avond op donderdag 28 mei. In grote stappen nemen de organisaties u mee in de geschiedenis van het eeuwenoude polderlandschap van Midden-Delfland en de waarden van het gebied. De avond start om 20.00 uur (inloop en koffie vanaf 19.45 uur) in de aula van basisschool de Fontein, Laan van Wateringse Veld 462.

Stad&Land

De Midden-Delfland Vereniging wil de banden tussen Midden-Delfland en de omliggende steden aanhalen. Versterking van de relatie Stad&Land is belangrijk voor het open en groen houden van het eeuwenoude polderlandschap van Midden-Delfland én voor het leefbaar houden van steden als Den Haag. De vereniging heeft 2015 uitgeroepen tot het themajaar Stad&Land, en aantal activiteiten georganiseerd. Zaterdagmiddag 6 juni komen de burgemeesters Ahmed Aboutaleb van Rotterdam en Jozias van Aartsen van Den Haag op bezoek. Zij nemen deel aan een publiek debat over de toekomst van Midden-Delfland. Deze debatbijeenkomst vindt plaats in de Dorpskerk van Schipluiden.