Afbeelding1De Midden-Delfland Vereniging komt op voor een open, groen en recreatief aantrekkelijk Midden-Delflandgebied voor de inwoners van de metropool Rotterdam-Den Haag. Zij vraagt de provincie Zuid-Holland bij de aanpak van de provinciale wegen N223 en N468, naast de belangen van veilig gemotoriseerd verkeer, ook nadrukkelijk met die belangen rekening te houden.

De provincie wil de N223 tussen de Molenlaan en de A4 aanpassen. De vereniging heeft in een brief gereageerd op die plannen en gewezen op de landschappelijke kwaliteiten van Midden-Delfland, de weidevogelbescherming en de veiligheid van fietsers en wandelaars.

Zicht op ’t Woudt
Denk aan de mooie open vergezichten zoals het zicht op en vanaf het kerkdorpje ’t Woudt en de monumentale boerderijen in de omgeving. Een gebied dat daarom door vele recreanten druk wordt bezocht over de vele fiets- en wandelpaden.

Weidevogels
De aangrenzende Klaas Engelbrechtspolder is een van de laatste gebieden met een goede weidevogelstand. Gedurende decennia is daaraan al veel geld besteed, en vooral tijd en energie door vrijwilligers en boeren. Agrarische en natuurwaarden gaan bij het beheer hand in hand.

Rotonde risico voor fietsers en wandelaars
De provincie heeft een rotondevariant voorgesteld. Het bestemmingsverkeer, het langzame landbouwverkeer en fietsers en wandelaars worden op de parallelwegen naar de rotonde gemengd. De vereniging vreest voor de veiligheid van de vele fietsers, wandelaars en hardlopers, onder wie veel recreanten en ook schoolgaande kinderen van en naar Delft.

De vereniging pleit daarom voor betere oplossingen dan de voorgestelde varianten. Zoals kleine rotondes, kruispunten met verkeerslichten, een 60 kmweg zoals de N468 en LED-verlichting in het wegdek.

N468 Maasland-Schipluiden
De vereniging heeft soortgelijke punten onder de aandacht gebracht vanwege plannen van de provincie voor de N468 tussn Maasland en Schipluiden. Denk aan voorzieningen voor fietsers en wandelaars om veilig recreatieve voorzieningen als camping en horecagelegenheden te bereiken.