Afgelopen tijd stonden in AD en Trouw artikelen over blikjes die zijn weggegooid in boerenland en waarvan scherven in koeienmagen terechtkwamen. Dat heet: scherp-in. Soms heeft
dat tot gevolg dat koeien eraan doodgaan. Een grote schadepost voor een boer, en totaal onnodig.

Koeien hebben een maagmagneet die met een speciaal pistool in de maag wordt ‘geschoten’. Blikjes van ijzer (zo’n 20 procent van het totaal) reageren daar wel op maar blikjes van aluminium niet. Vooral Red Bull is een regelrechte plaag. ‘Overal zie je Max Verstappen in de berm liggen’, aldus Henk Tetteroo.

‘Ik ben nu 16 jaar zwerfafvalpakker en ik houd bij wat ik raap. Het gaat om onvoorstelbare hoeveelheden: 81.000 blikjes, 32.000 plastic flessen en bijna 500 statiegeldeenheden (glas of plastic). Kijk naar die verhoudingen en dan is er geen andere conclusie mogelijk: statiegeld op blik (en op plastic flessen ) moet. Hoe kan het toch dat dit nog steeds niet is geregeld? In o.a.
Duitsland kan het wel. Waarom hier dan niet?’

Op stap met zwerfafvaltas
Wandelen wordt de laatste jaren steeds populairder, ook in Midden-Delfland. Volgens Henk Tetteroo ligt er een schone taak, in dubbele betekenis, voor de Midden-Delfland Vereniging. Zijn voorstel is dat er op de wandelingen van de vereniging steeds een zwerfafvaltas meegaat. En de wandelaars wordt gevraagd te rapen. Geen verplichting.

‘Burgers in actie voor boeren! Het zou heel mooi zijn als boeren in de toekomst zouden zeggen: er is een MDV-wandeling over mijn land geweest en het is schoon gebleven of geworden.’

Foto: Ceciel Sillevis