Op zaterdag 1 november jl.OLYMPUS DIGITAL CAMERA vond de themawandeling kerken plaats onder leiding van Piet van der Eijk. Deze wandeling startte bij de voormalige Jacobuskerk op Hodenpijl. De voormalige Jacobuskerk was als kerk in gebruik van 1840 tot 1954. Op de Tramkade werd stil gestaan bij de restanten en het verhaal van de schuilkerk. Toepasselijk liepen we door de “kerk”polder en via de Tanthofkade naar de St.Anthonius en St.Cornelis kerk in Den Hoorn.

Bert Gerritse heeft ons, in zijn functie als beheerder van de kerken, heel veel verteld over het ontstaan en de bouw van de kerk in de periode van 1915 tot 1922. We hebben het prachtige neogotische gebouw gezien van de klokkentoren tot aan de Mariakapel en van het gloednieuwe parochiecentrum tot aan de bovenkant van de gewelven. We zijn echt op plekken geweest in de kerk waar je het bestaan niet vanaf wist. Voor sommige wandelaars was het alleen de kerk waar ze voorbij fietsten voor andere was het de kerk waar ze gedoopt zijn en getrouwd waren. Voor de hele groep wandelaars gold: zo hadden ze de kerk nog nooit gezien.

We vervolgden de wandeling naar de Rijstuin waar het verhaal van de PKN kerk van ’t Woudt aan bod kwam. Vervolgens zijn we via de Kickerkade terug gewandeld naar het startpunt.