De aanleg van een warmteleiding tussen Vlaardingen en Den Haag mag geen vrijbrief zijn om onzorgvuldig met het Midden-Delflandgebied om te gaan. De aanleg kan een stuk beter. De Midden-Delfland Vereniging stelt in een zienswijze o.a. voor om het dak van de Ketheltunnel als ‘oversteek’ van de A4 te benutten en niet het kwetsbare eco-aquaduct.

De Gasunie wil via de leiding industriële restwarmte uit de Rotterdamse  haven transporteren naar huishoudens in Delft, Den Haag en Leiden. De 23 kilometer lange leiding van twee buizen van 90 centimeter doorsnee komt in de grond te liggen langs de A4 en dus door het Midden-Delflandgebied.  Bij het eco-aquaduct steekt die de A4 over.

De werkzaamheden geven de komende jaren veel overlast in het gebied. Het aanleggen van (tijdelijke) aanvoer- en werkwegen, het aanvoeren van materiaal (pijpen) en materieel (graafmachines, kranen), het graven van een brede sleuf en technische hoogstandjes om de buizen onder bestaande wegen door te trekken. Uiteindelijk moet je van de warmteleiding niets meer zien.

Steun duurzaam doel
De Midden-Delfland Vereniging ondersteunt het duurzame doel van dit WarmtelinQ-project: het benutten van restwarmte om het gebruik van fossiele energie voor de verwarming van huizen te verminderen. Graag zou de vereniging ook Schipluiden en Den Hoorn, die vlak langs het  beoogde tracé liggen, daarop aangesloten zien. Dat zit nu niet in de plannen.

Eco-aquaduct uniek in Europa
‘Maar het duurzame doel is geen vrijbrief om onzorgvuldig om te gaan met het Midden-Delflandgebied. Wij vinden dat de aanleg een stuk beter zou kunnen’, aldus voorzitter Koos Karssen. Zo kan voor  de oversteek over de A4 heel goed het dak van de ‘landtunnel’ van de A4 tussen Vlaardingen en Schiedam worden gebruikt. ‘Zo ontzie je het ecologisch kwetsbare, imposante eco-aquaduct dat uniek is in Europa’.

Weidevogels
Midden-Delfland staat bekend om zijn weidevogelstand. Het is de bedoeling van de Gasunie om (weide)vogels vooraf weg te jagen, zodat ze niet gaan nestelen in de buurt van de werkzaamheden. De vereniging wil  dat er helemaal niet in het broedseizoen van de weidevogels wordt gewerkt.

Deze alternatieve voorstellen worden niet meegenomen in de warmteleidingplannen, zonder dat daarvoor argumenten worden gegeven. De vereniging verzet zich daarom tegen het project in de huidige vorm in de zienswijze die is ingediend bij de provincie Zuid-Holland. De provincie coördineert de ruimtelijke procedures rondom WarmtelinQ.

Klik hier om de volledige officiële zienswijzebrief te lezen.

Foto: Hans Groeneveld