windmolensDe Midden-Delfland Vereniging heeft recent twee brieven laten uitgaan, één naar de gemeente over de alternatieve invulling van de Maaslandse Dam en één naar de provincie over windmolens rondom Midden-Delfland.

De eerste brief ging naar Gemeente Midden-Delfland betreffende de alternatieve invulling van de Maaslandse Dam. De Midden-Delfland Vereniging zet zich altijd in voor het open houden van het gebied. En wensen geen woningbouw rondom de Maaslandse Dam. Waardering is er omdat de Gemeente zeer serieus heeft gezocht naar alternatieven, het is een gepasseerd station en nu gaat het er om, om verdere aantasting van het gebied te voorkomen.
We kunnen ons vinden in de plannen voor beperkte dorpsuitbreiding ter compensatie van minder bouw aan de Maaslandse Dam. Dit gebeurt naast Akkerleven en direct aansluitend aan al bestaande bebouwing van Schipluiden.
Wel hebben we kanttekeningen geplaatst.

• Zo heeft het plan met het minst aantal woningen onze voorkeur boven die van het bouwen van kavels èn sociale woningen, omdat deze meer verdichting in het gebied teweeg zal brengen, hetgeen niet wenselijk is.
  • We zijn geen voorstander voor de plaatsing van een Horecapaviljoen langs de plas, zoals de geruchten gaan. Het resterende gebiedje moet blijven zoals het is en met de huidige landschappelijke kwaliteit.
  • We vinden het wel acceptabel als de bouwweg verhard zou worden indien deze als recreatief fietspad zou kunnen gaan dienen met aansluiting op de reeds bestaande fietspaden langs de Vlaardinger Vaart en richting Zuidkade. Zodat Midden-Delfland recreatief aantrekkelijk blijft.

De tweede brief naar Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland betrof de indiening van onze zienswijze over de locaties en de grootte van windenergieturbines die men wil plaatsen, welke nogal een impact zouden kunnen hebben op het landschap, de natuur en de natuurbeleving.
Als vereniging ondersteunen wij het plan van energietransitie naar duurzamere alternatieven. Wel vragen we ons af of de voorgestelde windenergielocaties in alle gevallen de beste zijn. Naar onze mening zijn zonne-energie, aardwarmte in of nabij natuurgebieden acceptabeler.

• Gevraagd is om in de besluitvorming, de lokale ontwikkelingen en alternatieven in de besluitvorming te betrekken.
  • Onduidelijk was waarover we onze zienswijze over konden uitbrengen, namelijk over de voorgenomen partiele wijziging van de VRM als over het startdocument voor het PlanMER. We hebben daarom onze zienswijze over beide ingebracht.

Zienswijze over het voornemen tot wijziging van de VRM en de daaruit voorvloeiende verordeningen en programma’s
De Midden-Delfland Vereniging is tegen het plaatsen van hoge windturbines in en om het gebied. Zoals voorgenomen In Maassluis, Vlaardingen en Delft. Verbaasd zijn we om het feit dat een aantal locaties via convenant met Rotterdam op de kaart zijn gekomen, Midden-Delfland is hier niet bij betrokken, terwijl wij wel de negatieve effecten van de windturbines zullen krijgen op die locaties. Dit is naar onze mening in strijd met de VRM.
Door de hoogte van de windturbines zouden deze niet in of nabij gebieden zoals het Midden-Delfland geplaatst moeten worden. Zichtlijnen in het landschap zijn een belangrijk element in het Lop-gebied zoals in een reactie op het Ontwerp Landschapsontwikkelingsperspectief Midden-Delfland is aangegeven. Deze zouden ernstig worden verstoord indien de windturbines geplaatst gaan worden.
We hebben dan ook om herziening van de locaties verzocht. Bijvoorbeeld aan de kop van de tweede Maasvlakte en langs de snelweg A4.

Zienswijze over beoordelingskader milieueffecten in startdocument planMER
In het startdocument planMER zouden naar onze mening de volgende aspecten ook meegewogen moeten worden:

• Aantasting van de zichtlijnen in het gebied, welke een belangrijke waarde zijn;
  • Effect op recreatieve doelen in het gebied; Midden-Delfland is een belangrijk recreatief gebied voor de metropool Rotterdam-Den Haag;
  • Effect op stiltegebieden welke door verordeningen zijn aangewezen;
  • Kleinere en lagere windturbines meenemen in de beoordeling, deze zouden minder nadelige effecten hebben op open landschappen;
  • Het gegeven meenemen dat Midden-Delfland vanuit de nieuwe Wet Natuurbescherming een beschermwaardig provinciaal landschap genoemd wordt;
  • Effect op steeds meer bedreigde weidevogels door geluid, lichtschittering, slagschaduw en aanvaring met windturbines.