‘Eén woord is genoeg voor het Midden-Delflandcongres op 14 maart: fenomenaal! Het was druk in Theater Koningshof in Maassluis en terecht. Na een smakelijke streeklunch kregen de deelnemers een afwisselend en van begin tot eind boeiend programma voorgeschoteld.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het provinciebestuur, diverse steden en dorpen, landbouworganisatie LTO, Natuurmonumenten, ze waren allemaal vertegenwoordigd en presenteerden zich. Dit alles onder de ontspannen leiding van voorzitter Koos Karssen van de Midden-Delfland Vereniging en afgewisseld door een videoboodschap van burgemeester Paulien Krikke van Den Haag, een geestige column van Koos Dijksterhuis en twee prachtige filmimpressies van het gebied.

Steun
Er was een paneldiscussie waarbij de zaal via een smartphone kon reageren op stellingen. De reacties waren direct leesbaar op een groot scherm. MDV-beschermvrouw Marja van Bijsterveldt gaf een inspirerende presentatie over de Gebiedstafel Midden-Delfland Central Park, waarvan zij voorzitter is en waaraan boeren, burgers en buitenlui hun blijvende steun betuigden.

Boek
Tot slot werd het eerste exemplaar van het boek Polderen over de A4 in Midden-Delfland aangeboden aan burgemeester Arnoud Rodenburg van Midden-Delfland. Het boek is geschreven door Kor Kegel naar een idee van Henk Tetteroo.  Alle deelnemers aan het, overigens gratis toegankelijke, congres kregen na het afsluitende hapje en drankje een exemplaar mee naar huis.

Het was een topdag. Iedereen die heeft geholpen dit mogelijk te maken, chapeau! De vereniging heeft op een indrukwekkende manier laten zien hoe je stijlvol kunt verbinden en inspireren. Het Midden-Delflandgebied kan zich geen betere pleitbezorger wensen.’
(bijdrage en foto van Ria Zeeuw)