‘Het gebeurt niet vaak, maar soms word je op je wenken bediend. In een vorige blog hoopte ik dat ook de Midden-Delfland Vereniging zich zou aansluiten bij de positieve, kleurrijke Yes We Can campagne. Met veel plezier mag ik nu vertellen dat mijn favoriete vereniging dit mooie initiatief steunt. Samen met een bont gezelschap van ruim 290 gemeenten en organisaties gaan we ons inzetten om de politiek te bewegen zo snel en efficiënt mogelijk statiegeld op blikjes in te voeren.

Ook de gemeente Schiedam heeft zich aangesloten, en vroeg mij als boegbeeld te fungeren. Voor wie nieuwsgierig is naar de taakomschrijving, het begon met een fotosessie met een fotograaf op een mooie historische locatie. Een beetje reclame maken voor je stad (of vereniging) hoort erbij, vonden we. Later volgde nog een telefonisch vraaggesprek met een gemeentelijk communicatie-adviseur over zwerfvuilactiviteiten en -opvattingen. Een eitje, eigenlijk, vergeleken met andere vrijwilligersbaantjes.

Dinsdag 26 januari was de landelijke aftrap van de campagne en verscheen ook het Schiedamse beeldmerk in social media, met een korte toelichting over mijn rol. Dus nee, ik hang niet in bushokjes en ben ook geen bekende Schiedammer geworden! Het was wel een erg leuke ervaring, voor een doel dat ik belangrijk vind. Wat wil je nog meer?’

Bijdrage van Ria Zeeuw en foto van Statiegeldalliantie