‘Eindelijk, na twee jaar weer een Midden-Delfland Dag! Thea en ik stonden met de pop-upkraam bij de Babbersmolen in Schiedam. Klaas en George kwamen ons ‘s middags aflossen. Wat hebben we genoten van dit stukje Delfland midden in Schiedam en van de gastvrije ontvangst door beheerders, molenaar en vrijwilligers.

Alle geplande extra activiteiten rond de molen moesten worden afgezegd omdat de gemeente Schiedam geen vergunning verleende, op één na, onze kraam. Een tegenvaller voor iedereen die bij de Babbersmolen betrokken is. Midden-Delfland Dag is voor de molen altijd het jaarlijkse hoogtepunt.

Het was dus minder druk dan gehoopt, maar niet minder gezellig en sfeervol. Er is zo veel te zien en te beleven: een poldermolen, een vlietlandje met wilgengriend, waar de beheerder tussen de schaapjes gras maaide met de zeis. Een mini-Babberspolder, waar kinderen in de weer waren met waterpompen, scheprad en sluisdeuren, onder leiding van vrijwilligers. Een gezellig terras en nog veel meer.

Tip voor wie zichzelf een super zaterdagmiddag wil bezorgen: fiets erheen en neem gerust (klein)kinderen mee. En ervaar de natuur, cultuur en historie van dit paradijsje.’

Bijdrage en foto van Ria Zeeuw