Zaterdag 19 juni opende de gerestaureerde wagenschuur op de Levende Buitenplaats in Schipluiden de deuren voor bezoekers van de Midden-Delfland Dag en voor de expositie Duurzaam en gezond van eigen grond die tot half september is te bezoeken.

De restauratie van de wagenschuur nam ongeveer een half jaar in beslag en werd mogelijk door deels subsidie en deels een financiële bijdrage van Dirk Post. In zijn welkomstwoord  ging Dirk Post in op de maatschappelijke taak van de familie Post en vertelde hij over de geschiedenis van de buitenplaats.

Daarna vertelde burgemeester Arnoud Rodenburg van Midden-Delfland over het belang van kringlooplandbouw. Liefst 33 van de ongeveer vijftig melkveehouders in het gebied is kringloopboer. ‘Midden-Delfland bekleedt met zijn kringloopboeren en biologische boeren nationaal gezien een voorhoedepositie. Een besef dat tot in politiek Den Haag is doorgedrongen.’

Duurzaam boeren
De tentoonstelling over duurzame landbouw (ook natuurinclusief boeren, herenboeren, stadslandbouw, weidevogelboeren) en streekproducten is een unieke samenwerking  van  LTO Noord, LTO Noord Delflands Groen, de gemeente  Midden-Delfland, Natuurmonumenten, Stadslandbouw Vlaardingen, Stichting Op Hodenpijl, Coöperatie Heerlijk van Dichtbij (o.a. Delflandshof), biologische melkveehouders, ANV Vockestaert, de Vogelwerkgroep Midden-Delfland en de Midden-Delfland Vereniging.

Als laatste sprak Martin Visser namens de vereniging en het bestuur van het bezoekerscentrum een dankwoord. De expositie, verdeeld over de wagenschuur en het bezoekerscentrum, is te bezoeken tot en met het open monumentenweekend van 11 en 12 september, op dinsdag t/m zondag van 10 tot 17 uur.

Foto: Rina Visser, met v.l.n.r.: Martin Visser, Dirk Post en Arnoud Rodenburg.