‘Terwijl de zomertortel deze zomer in Delft en omstreken nauwelijks meer te vinden is, was het de eerste vogel die ik hoorde in de tuin van ons vakantiehuisje in Frankrijk. De zomertortel was dertig jaar geleden in Nederland heel talrijk en heette toen nog tortelduif. Vogelaars die dit nog hebben meegemaakt krijgen altijd een zomers gevoel als ze een zomertortel horen. Helaas is de populatie zomertortels in Nederland in de laatste 30 jaar met meer dan 90 procent afgenomen.

Vogelvragen
Sinds ik steeds fanatieker aan het vogelen ben geslagen, weten vrienden en bekenden me ook tijdens mijn vakantie te vinden. Ze sturen me enthousiast foto’s en geluidsopnames vanaf hun vakantieadres met de vraag of ik weet wat dat dit nou weer voor een vogel is. Ze zien en horen vogels die ze normaal niet zien of horen.

Zeldzaam?
Zo kon het gebeuren dat een collega mij vanuit Toscane een vogelgeluid toestuurde dat me wel erg bekend voorkwam. Het zou toch niet die zeer zeldzame vogel zijn waarvoor een paar maanden geleden half vogelend Nederland naar Delft kwam en de Meermanstraat wakker hield? Een dwergooruil, dat kan toch niet? Het kon wel, want de vogelgids vertelde me dat de dwergooruil algemeen voorkomt in de bossen van Zuid-Europa. Je hoort hem gewoon iedere dag. Met deze snelle en accurate determinatie maakte ik op mijn collega een enorme indruk, zeker toen ik ook nog het tweede geluid quasinonchalant aan de beflijster koppelde.

Boerenzwaluw
Gelukkig stond ik een paar weken later weer met beide benen op de grond toen een andere collega mij een geluid stuurde dat ik niet kon thuisbrengen. ‘Dat is vast een vogel die hier niet zoveel voorkomt’, appte ik terug. Omdat ik het na drie hints nog niet wist, stuurde hij een foto. Een boerenzwaluw… ja, die hoor ik niet zo vaak, vandaar.’

Bijdrage en foto van jonge boerenzwaluwen: Toine Andernach resp Renata de Wit