We zijn weer terug! De zomervakantie is voor de meesten voorbij, hopelijk genoten van een aantal ontspannen weken?

Maar de wereld staat niet stil: corona is nog steeds iets om mee rekening te houden. De Midden-Delfland Vereniging is ondanks alles volop in touw en allerlei activiteiten staan op stapel.

De Special Ode aan Midden-Delfland in Woord&Beeld – het in juni verschenen dubbeldikke themanummer van de Midden-Delfkrant (verenigingsmagazine) – is een inspiratiebron. Het Ode aan Midden-Delflandprogramma, dat loopt tot en met het Open Monumentenweekend van 11 en 12 september, is daarnaast evenzeer de moeite waard.

Een greep uit de Ode-activiteiten die het slotakkoord vormen:

– zondag 5 september: Rederijkersfestival in de kasteeltuin Keenenburg in Schipluiden. Met voordrachten, prijsuitreiking schrijfwedstrijd ‘Ode aan Midden-Delfland’ en live muziek.

– vrijdagavond 10 september: kookworkshop ‘Voedsel van ons Landschap’ van Lydia van der Kieft van CuliFlair bij Lentiz in Maasland, nog plaatsen vrij. Geïnspireerd op de tentoonstelling ‘Stillevens uit Midden-Delfland’, te zien in de plaatselijke prachtige Oude Kerk.

– zaterdag en zondag 11 en 12 september: Delflandrace met zeilende Westlanders met start bij de Paardenbrug in Schipluiden. Een machtig gezicht om deze historische schepen in actie te zien op de Vlaardingse vaart of Foppenplas. Afhankelijk van de wind worden ze gejaagd (lees: voorgetrokken door m/v).

– zaterdag 11 september in ‘t Woudt: doorlopend inloopconcert in de kerk van dit veelgeprezen kleinste kerkdorp van Nederland. In de kerk is ook op zondag een expositie te bekijken van schilderijen van Dirk den Hoed die ‘t Woudt en omgeving verbeelden.

– In Den Hoorn langs de Woudselaan is de expositie ‘Den Hoorn in transitie’ van fotograaf Johan Gerritse (een van de Specialgastfotografen) doorlopend te zien.

Voor meer informatie over alle andere (doorlopende) activiteiten én voor inschrijven, klik op de wesbite van Ode aan Midden-Delfland: https://www.cultuurplatformmiddendelfland.nl/.  Of kijk op de website (en sociale media) van Puuur Midden-Delfland: https://puuurmiddendelfland.nl/

Met ‘Ode aan Midden-Delfland’ brengen cultuurorganisaties, kunstenaars, bewoners en bezoekers in 2021 een ode aan het bijzondere gebied Midden-Delfland. Een ode, omdat deze regio met zijn waardevolle cultuurlandschap en vitale dorpen dit verdient. Een ode omdat kunst verwondert, anders laat kijken en helpt om betekenis te geven aan landschap en identiteit.

Midden-Delfland is als landelijk gebied van grote waarde voor de stedelijke regio. Dit project draagt ertoe bij om Midden-Delfland als Bijzonder Provinciaal Landschap op de kaart te zetten. Waard om te beleven.