‘Door de uitleg over de boerderijen komen ze meer tot leven, zeker als je zelf bent opgegroeid in de stad.’ Aan het woord is Lenie Lohstroh, een van de zeventien deelnemers aan de eerste themawandeling van 2017 van de Midden-Delfland Vereniging.

De tocht aan de Weverskade onderlangs de Maasdijk op de eerste aprildag was een kolfje naar de hand van streek- en boerderijenkenner Frits van Ooststroom. Rob van Houweling van de Historische Vereniging Maassluis beet het spits af met een korte rondleiding in de moderne, deels uit stevig zeil opgetrokken Petrus-Pauluskerk, het verzamelpunt.

Veeboerderijen en tuinderswoninkjes
De veeboerderijen waren de trekpleister, de tuinderswoninkjes uit de jaren dertig vielen ook op. Bij sommige zijn de resten van de rails te zien waarover de producten naar de vaart en voor verder vervoer per boot naar de veiling werden gebracht. Lenie: ‘Je ziet dankzij de uitleg van Frits dingen waar je anders aan voorbij zou lopen. Dit gold ook voor allerlei details bij de boerderijen.’

Zo staat aan het einde van de Weverskade een van de weinige boerderijen in Delfland met nog een compleet zomerhuis uit de achttiende eeuw, met een boomgaard met mooie fruitmuur en met ook nog een niet vaak voorkomende U-vorm. Zonde als zoiets unieks verdwijnt. Bij een andere boerderij is naast de oude koeienstal ook nog de boenhoek (werkruimte) intact.

Hendrika’s Lust
De wandeling eindigde bij Hendrika’s Lust, ook wel Het Pannenhuis genoemd vanwege de rode dakpannen. Vroeger was het een gemengd bedrijf, vandaar de mooie wagenschuren. In de tuin staat nog een grenspaal van Maasland/Naaldwijk, waarover Rob Houweling vertelde. Trouwens een plaatje van een natuurtuin, met mooie vijver en veel al bloeiende (heem)planten. ‘Hier zijn liefhebbers aan het werk’, slaakte Lenie.

Volgens Ronald Timmer, die om de hoek woont en het een prachtige wandeling vond, verandert momenteel  veel in de buurt. In het nu nog groene, agrarische gebied achter de boerderijen komen volgens hem ’triest genoeg’ allemaal luxe villa’s: ‘Tsja, the times they are a changing. Gelukkig blijft nog wel iets aan de Weverskade behouden.’