Pia van Oord, Frits van Ooststroom en Michel van Ruijven stonden in de schijnwerpers tijdens de algemene ledenvergadering van onze Midden-Delfland Vereniging, die maandag 10 april in het teken stond van het 40-jarig bestaan.

Zilveren erespeld
Frits van Ooststroom kreeg de zilveren erespeld van de gemeente Midden-Delfland. Hij stond niet alleen aan de wieg van de vereniging in 1977, maar schrijft nog steeds voor de Midden-Delfkrant, het verenigingsblad. Hij geeft ook regelmatig lezingen en rondleidingen die populair zijn bij de achterban.

Frits is daarnaast actief voor de stichting Midden-Delfland is Mensenwerk, de Historische Vereniging Oud-Schipluiden en geeft bouwkundige adviezen aan eigenaren van historische boerderijen.

Midden-Delflandprijs
Even onvermoeibaar is Pia van Oord, die de tweejaarlijkse Midden-Delflandprijs (‘de Kievit’) ontving voor haar inzet ‘als verdediger en versterker van de kernwaarden’ van het gebied. ‘Als er bedreigingen zijn, treedt zij op en laat van zich horen’, aldus de jury.

Vanaf 2001 zit Pia in de redactie van de Midden-Delfkrant, sinds 2004 als superconsciëntieus hoofdredacteur. Zij ziet erop toe dat goede ideeën worden uitgevoerd. Pia is ook voorzitter van stichting Midden-Delfland is Mensenwerk. Zij tekende mede voor de cultuurhistorische ‘polderboekjes’, verplicht leesvoer voor menig gemeente-ambtenaar. Verder geeft zij lezingen en rondleidingen.

Loftrompet
Piet van der Eijk en oud-voorzitter Marja van Bijsterveldt staken de loftrompet over Michel van Ruijven, die na acht jaar opstapt als bestuurslid. Zij roemden zijn inzet voor de werkgroepen Paden en Bomen, en als secretaris in een periode dat de vereniging zich sterk profileerde en mengde in allerlei discussies. Michel blijft gelukkig actief als vrijwilliger.

Onderscheidingen
De zilveren erespeld wordt toegekend door het college van B&W van Midden-Delfland als blijk van waardering en erkenning voor bijzondere of opvallende inspanningen voor de gemeenschap. De Midden-Delflandprijs is in 1997 ingesteld door het bestuur van de vereniging bij het afscheid als bestuurslid van Frits van Ooststroom, voor de vrouw of man die zich met overtuiging inzet voor de waarden van het gebied.

In het nieuws:

WOS: Erespeld voor Frits van Oostroom