‘Af en toe felle zon, dan weer dreigende donkere wolken. Hollandser kon het weer niet zijn op onze themawandeling door historisch Maassluis met Els Moerman-Warnaar. Ze is er geboren aan de Haven, vlakbij het Sleepvaartmuseum.

Ze kan vertellen over de tijd dat de Haven nog in directe verbinding stond met de Nieuwe Waterweg en bij zware stormen het water op de kades gevaarlijk hoog kwam en huizen binnenliep. Dat is best eng voor een klein meisje weet ze nog. En ze vertelt over de gevels van de oude panden langs de Prinsekade, de Noordvliet en de Govert van Wijnkade. Waar ze als kind langsheen keek is een passie geworden sinds ze is gaan schilderen en fotograferen. Ze kan er uren over vertellen.  Zo is Els van de historische stad gaan houden en zo heeft ze ook ons enthousiast gemaakt voor ‘haar’ mooie Maassluis’.

Met dank aan Els Moerman-Warnaar en de werkgroep Paden van de Midden-Delfland Vereniging (zaterdag 3 september, Kees Tromp)

Foto’s: Piet van der Eijk