Burgemeester Bouke Arends van Westland was woensdag 23 september te gast bij de Midden-Delfland Vereniging. ‘Ontzettend genoten van een leuk en inspirerend bezoek. Om de hoek is heel veel natuur en ruimte. Om te genieten en te ontspannen. Moeten we zuinig op zijn’, liet hij na afloop weten.

Hoeve Bouwlust
De aftrap was bij Hoeve Bouwlust in Maasland waar Peter de Vette, alweer de zevende generatie, vertelde hoe het bedrijf anno 2020 reilt en zeilt. Als een van de Delflandshof-boeren belevert hij o.a. Westlandse supermarkten met yoghurt, (karne)melk en boter van zijn eigen koeien.

Een rondleiding volgde over het erf met productieruimte, koeienstal, boerderijwinkel, vergaderruimte en de ruime camping met gloednieuw campinggebouw. De jonge boer liet de blokhut zien waar een zorginstelling kinderen met een beperking opvangt.

Vlietlanden
Daarna vertrok het gezelschap per fiets richting de Vlietlanden voor een vaartocht met schipper Wim Warbout en een struintocht met Natuurmonumenten-boswachter Guus van Oostwaard. Burgemeester Arends en ook MDV-voorzitter Koos Karssen kregen een uitgebreide uitleg over de ontstaansgeschiedenis en over de bijzondere flora en fauna. Ze betraden trilveen, onderweg stuitten ze nog op vrijwilligers die op de hooilanden aan het werk waren.

’t Jachthuis
Op het Foppenpoldereiland met een lunchgesprek bij ’t Jachthuis kwam het bezoek ten einde. De burgemeester had de geleende laarzen toen al voor zijn eigen schoenen verruild.

Foto: Tiny van der Meer

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2020-10-01 (uit de SchakelMiddenDelfland van 1 oktober, p. 12)