Het Midden-Delflandgebied vormt een groene parel midden in de drukke en dichtbevolkte regio Rotterdam-Den Haag. Een parel die de status van Bijzonder Provinciaal Landschap meer dan waarmaakt. Er is al veel bereikt maar er zijn ook zeker aandachtspunten, waaronder recreatie, waterkwaliteit, energietransitie en verduurzaming van de veeteelt.

De Midden-Delfland Vereniging organiseert daarom De Dag van het Landschap, samen met de Landschapstafel BPL Midden-Delfland en de provincie Zuid-Holland. die plaatsvindt op vrijdag 11 november. Locatie is het provinciehuis in Den Haag.

Een groene visie
De voorbereidingen zijn in gang gezet en er is nog heel veel werk te verzetten. Maar het wordt vast een vlotte en interessante middag. Een beetje in de geest van het congres Een groene visie op Midden-Delfland van maart 2019, georganiseerd door de vereniging. Lees hier een impressie van die middag van een enthousiaste toehoorder.

Een onsje meer
Om een tipje van de sluier te lichten: op de agenda op 11 november staat de ‘halfwegevaluatie’. Hoe staat het bijzonder landschap van Midden-Delfland ervoor,  zo’n vier jaar na de aanwijzing? Klik hier voor het rapport, getiteld: Mag het een onsje meer zijn?

Kringlooplandbouw
Ook kringlooplandbouw komt aan de orde. Is deze vorm van duurzaam boeren dé oplossing? De kringloopboeren in Midden-Delfland behoren tot de pioniers, ere wie ere toekomt! Nog een leestip daarom: het Duurzaam Boer Blijven magazine, klik daarvoor hier.

Kostbaar bezit
Uiteraard is er nog veel meer te vertellen over de (middag)bijeenkomst op 11 november, hou dus MDV-website en -nieuwsbrief in de gaten. Koos Karssen (MDV-voorzitter) en Marja van Bijsterveldt (voorzitter van de Landschapstafel) hebben er heel veel zin in. Laatste leestip: het interview met Koos en Marja in het lentenummer van de Midden-Delfkrant (verenigingsmagazine) van maart jl, onder de kop Midden-Delfland is een kostbaar bezit van ons allemaal.
NB Zonodig is de voorjaarskrant te bestellen bij de vereniging via de webshop of het secretariaat. Je kunt ook alsnog lid worden, klik dan hier.

Foto van panel en (volle) zaal op congres van 14 maart 2019 in Theater Koningshof Maassluis, gemaakt door Ria Zeeuw