jwp-voor-ab-de-grutto-20161016De Jan Wolkers Prijs voor het beste Nederlandse natuurboek gaat dit jaar naar Albert Beintema voor zijn werk De grutto. Beintema was eind mei te gast bij de Midden-Delfland Vereniging.  Hij hield toen een kritisch betoog over de achteruitgang van onze Weidekoning, die ook thuishoort in Midden-Delfland, en juichte het Weidevogelpact Midden-Delfland toe.

Volgens de jury is het bekroonde boek een liefdevolle en gedetailleerde biografie van ’s lands bekendste weidevogel, en heeft Beintema ‘met zijn optimistische kijk de hoop vleugels gegeven, en daarmee de lezer’. De prijs is een initiatief van de Volkskrant, het Wereld Natuur Fonds en VARA Vroege Vogels.

De andere genomineerden waren ‘In krabbengang door kreeftenboeken’ van Alex Alsemgeest en Charles Fransen, ‘Zoektocht naar het paradijs’ van Arita Baaijens, ‘Dit is mijn hof ’van Chris de Stoop en ‘Botanische revolutie’ van Norbert Peeters.