Verkeersminister Harbers heeft op 23 juni veertien rijkswegprojecten ‘gepauzeerd’. Eén daarvan is het project A4 Haaglanden – N14. De verbreding van de A4 door Midden-Delfland maakt daarvan onderdeel uit. Die verbreding is dus voorlopig van de baan.

Stikstof, geld en personeel
Redenen voor de pauzering zijn stikstof, geld en personeel. Extra goed nieuws is dat het geld dat hiervoor gereserveerd was, nu wordt ingezet voor het onderhoud van het wegennet. Als het A4-project van de pauzeknop af zou moeten, moet er eerst opnieuw geld voor worden vrijgemaakt.

De Midden-Delfland Vereniging is tegen de verbreding van de A4 in de verdiepte bak door het Midden-Delflandgebied. Die verbreding zou ‘binnen de bak’ plaatsvinden en dus niet opnieuw ruimte afsnoepen van Midden-Delfland. Maar door meer verkeer te faciliteren zou er wel meer geluid en luchtverontreiniging uit die bak komen.

Voorzitter Koos Karssen zegt dan ook: ‘De Midden-Delfland Vereniging heeft niet voor niks in juli 2018 een zienswijze ingediend. Wij zetten vraagtekens bij het nut en de noodzaak van de verbreding van de A4. Nu maar hopen dat de plannen definitief van tafel gaan!’

Foto: Snelweg A4 in de tunnelbak door het Midden-Delflandgebied, Hans Groeneveld