• Dit evenement is voorbij.

Voor de laatste themawandeling van 2017 op zaterdag 4 november verzamelen we in Delft aan Buitenwatersloot 270, op de brug voor de Kogelgieterij.

Aan een straatnaam kun je de geschiedenis van een stad aflezen. Elk stadscentrum met een verleden heeft wel een straat die hieraan te koppelen is. In Delft zijn dat bijv. Beestenmarkt, Molensingel en Buitenwatersloot. Deze straten zijn gerelateerd aan voeding; het geeft aan dat voedsel onze steden heeft gevormd en daarmee onszelf.

De hongerige stad
Deze wandeling is gebaseerd op het boek ‘De hongerige stad’ van de Britse architect Carolyn Steel. Steden bergen steeds meer mensen en het vergt dag in dag uit een gigantische operatie om de groeiende mensenmassa’s te voeden. De stedeling vindt het allemaal gewoon, maar langzamerhand worden de gevolgen van die operatie duidelijk: milieuvervuiling, energieverspilling en afvalbergen.

We gaan een voedselstroom volgen vanaf het vroegere platteland en laten zien wat er langs deze weg is te herleiden aan deze geschiedenis.  Steden beslaan maar 2 tot 3 procent van het aardoppervlak, ‘maar leggen wel beslag op 75 procent van alle hulpbronnen’, aldus Steel in dagblad Trouw in 2011.  Laten we door de wandeling iets gaan begrijpen van de hongerige stad. Themagids is Paul Moerman met assistentie van ex-Delftenaar Piet van der Eijk.

Leestip
In de Speciale Midden-Delfkrant uit 2015 (nr. 162, p 4-5) vind je het artikel ‘De hongerige stad en het gulle Midden-Delfland’, gebaseerd op Steels boek.

Aanmelden kan via onderstaand formulier.
Kosten: 2 euro p.p. (graag cash en gepast betalen bij vertrek). Max. 20 deelnemers, de wandeling duurt ong. twee uur (met kans op uitloop).
PS Het lidmaatschap van de Midden-Delfland Vereniging is een pré! Bent u nog geen lid en wilt u dat worden? Kijk dan onder het menu bij ‘Doe mee’ en meld u aan.

Deel dit bericht op je eigen Social Media!