• Dit evenement is voorbij.

Delfia Batavorum en de Midden-Delfland Vereniging organiseren, net als in 2022, gezamenlijk een fietstocht voor leden op de Midden-Delfland Dag op zaterdag 17 juni.

Deelnemers moeten er rekening mee houden, dat het een behoorlijk lange tocht is: ca. 35 km. Onderweg kun je genieten van prachtige vergezichten, vele vogelsoorten en bloeiende bermen. Maar het kan op sommige fietspaden ook behoorlijk druk zijn. Houd rekening met tegenliggers (waaronder snelle wielrenners); vaak zullen we achter elkaar moeten rijden.

Start
We verzamelen bij de pottenbakkerij van Tineke van Gils in Schipluiden. Daar beginnen we met koffie of thee en krijgen we van Tineke een korte uiteenzetting over haar activiteiten. We kunnen ook de galerie bezoeken: een permanente tentoonstelling van door haar gemaakt porselein. Tineke maakt al 35 jaar de mooiste theepotten, serviesgoed, vazen, urnen etc.

Na de start bij Tineke van Gils zijn er onderweg diverse stops gepland:

• We bezoeken een zgn. windas op de grens van Midden-Delfland en Vlaardingen. Vanaf de 16e eeuw werden deze door boeren gebruikt om hun melk en eieren met bootjes van laag gelegen slootjes naar hogere wateren te krijgen. Deze windassen, ook wel een overtoom genoemd, worden al sinds 1884 niet meer gebruikt, maar er is nu een replica gemaakt. Historicus Jacques Moerman zal ons ter plaatse bijpraten over het historische verhaal rond de windassen.
  • Vervolgens krijgen we een heerlijke streeklunch in boerderij Zonnehoeve, vlakbij de windas. In deze boerderij is ook het Melkmuseum gevestigd.
  • Daarna fietsen we naar het Streekmuseum Jan Anderson aan de eeuwenoude Kethelweg, de verbinding tussen Vlaardinger Ambacht en het dorp Kethel. Het is een bijzonder museum met een rijke collectie. Van oude boeken en prenten tot medailles en penningen, van archeologische voorwerpen tot producten van naoorlogse vormgevers: alle voorwerpen in het museum harmoniëren in een samenhang tussen heden en verleden.
  • De volgende stop is de Soete Suikerbol in Vlaardingen, een pannenkoekenrestaurant. Hier vindt ’s morgens de formele start plaats van de Midden-Delfland Dag. We kijken daar even rond, want er vinden die dag allerlei activiteiten plaats. We eten geen pannenkoek, want we moeten door naar
  • De Beeldentuin van Willem Berkhout in Schipluiden. In zijn kas staan inmiddels meer dan 300 heel bijzondere mozaïekbeelden. We krijgen daar koffie, thee of iets fris te drinken. De deelnemers kunnen rustig de tijd nemen om in de kas rond te kijken, want we fietsen niet gezamenlijk terug. Vanaf hier is het rechttoe rechtaan naar Schipluiden.

Datum          : za 17 juni
Inloop/start: 09.45/10.00u, duur 3-4 uur
Startlocatie : Pottenbakkerij Tineke van Gils, Rijksstraatweg 16, 2636 AX Schipluiden. Wie de fiets(en) eerst met de auto vervoert, kan parkeren bij Op Hodenpijl, Rijksstraatweg 20/22, 2636 AX Schipluiden of op de Park-and-Ride parkeerplaats tegenover de ingang van de pottenbakkerij
Max. 20 deelnemers

Kosten en aanmelding
Kosten € 17,50 p.p., vooraf te betalen op rekeningnummer NL 76 INGB 0000587345, ten name van Delfia Batavorum onder vermelding van Fietstocht Midden-Delfland Dag. Dat is inclusief koffie bij Tineke van Gils, lunch in de Zonnehoeve en koffie/thee/fris in de Beeldenkas.

Aanmelden v/a ma 1 mei via www.delfia-batavorum.nl

Foto: Rob van der Horst

Deel dit bericht op je eigen Social Media!