• Dit evenement is voorbij.

Veel fietstochtjes door Midden-Delfland hebben hun rustpunt in Maasland. Je peddelt dan plotseling na veel weiland langs een grachtje, de kerk en kiest als rustpunt voor Museum De Schilpen, startpunt van de themawandeling van oktober.

Aan alles voel je dat de dorpskern al erg oud moet zijn. En dat klopt: Maasland is ontgonnen land langs de Maas en in 985 werd dit eigendom van Dirk II die er een kerk liet bouwen. Het eerste Maesland werd in de 12e eeuw tijdens een stormramp weggespoeld en is later na de herbouw van de Maesdijk naar de huidige kern verhuisd.

Ridderlijke Duitsche Orde
In 1241 vestigde de Ridderlijke Duitsche Orde zich op Maaslands grondgebied. De betekenis van het patronaatsrecht voor kerk, dorp en landerijen van deze grootgrondbezitter kan niet worden onderschat. Nog steeds is de RDO vanuit Utrecht actief in de ondersteuning van sociale projecten en individuele hulpverlening. Nadruk ligt daarbij aan hulp in de regio’s waar men sinds eeuwen als grondbezitter actief is. Zoals Midden-Delfland. Meer weten over het RDO-werk? Klik dan hier.

De themawandeling van zaterdag 2 oktober wordt georganiseerd door gidsen van de Historische Vereniging Maasland vanuit Museum De Schilpen. Tijdens de wandeling leren wij vast veel meer over de rijke geschiedenis van Maasland en tegelijk ook over de  relatie met ‘Maeslandsluys’.

Vertrekpunt: Museum De Schilpen, ’s-Herenstraat 24, 3155 SJ Maasland
Datum/tijd : zaterdag 2 oktober 13.00 uur (tip: kom een kwartiertje eerder)
Tijdsduur    : ca. 2,5 uur
Kosten         : € 3 (bezoek achteraf aan de tentoonstelling in De Schilpen is gratis)

Aanmelden is VERPLICHT via lisa@middendelflandvereniging.nl. Of bel Lisa: 06–42 10 54 07 (bereikbaar op maandag en woensdag).

Foto kaart Oud Maasland: Historische Vereniging Maasland

Deel dit bericht op je eigen Social Media!