Onder de rook van Rotterdam vlak bij het voormalige dorpje Kethel ligt een verstopt stukje platteland. Terwijl je de vliegtuigen over hoorde vliegen, verzamelden deelnemers aan een excursie zich zaterdag 6 juli bij boerderij de Kandelaar aan de Kandelaarweg in Rotterdam.  ‘Misschien lag het aan het mooie weer die ochtend, maar iedereen vond het direct een mooie locatie’, aldus Marjanne Zuijderwijk van de werkgroep Ledenactiviteiten.

Verhalen over buurtschap de Kandelaar
Na ontvangst met koffie, thee en wat lekkers vertelde oudbewoner Wim van der Eijk, bestuurslid en tevens gids, verhalen over het leven op de  boerderij, bijgestaan door neef Koos en huidige bewoonster Marlies.

De boerderij werd bewoond door de gezinnen van zijn vader en oom. Wim gaf aan hoe het allemaal in zijn werk ging en hoe de koeienhandel leven in de brouwerij bracht. Marlies vertelde hoe met veel inventiviteit tot de dag van vandaag er ambachten bedreven worden. ‘We zagen een heuse smederij, waar het vak nog kennelijk met plezier wordt uitgeoefend.’

Delftse Schie en Poldervaartsluis
Daarna was het tijd voor een korte wandeling langs de Delftse Schie naar de Poldervaart Aan de achterzijde van de boerderij is nog een gevelsteen met baken De Kandelaar te zien. Het is een afbeelding van het baken voor de scheepvaart dat op die plek op de oever heeft gestaan en waar de boerderij en het buurtschap hun naam aan danken.

De Poldervaart werd in 1280 aangelegd om de afwatering van de verschillende ambachten van het Hoogheemraadschap van Delfland te regelen. In de vaart liggen nog de gerestaureerde keersluizen die de verbinding van de vaart met de Delftse Schie vormden. Tegenwoordig is de Poldervaart afgesloten van de Delftse Schie met een dam.
De ochtend werd afgesloten met een sapje, vragen werden beantwoord en de excursiedeelnemers kregen zo een goed inzicht hoe het leven er zo’n veertig jaar geleden verliep.

Teksten: Gerard Smits, Sandra Veenendaal en Marjanne Zuijderwijk
Foto’s: Marjanne Zuijderwijk