Vrijdag 9 februari was het zover: de cursus fruitbomen snoeien bij de familie Van Adrichem van de Hofwoning in ’t Woudt. De belangstelling was groot, de workshop was volgeboekt.

Snoeien
Na een zeer hartelijke ontvangst legde hovenier en bomenkenner Piet van der Eijk de basisbeginselen van het snoeien uit. Zo zijn er vier redenen om te snoeien: snoeien om de boom gezond te houden door dood hout te verwijderen, snoeien om bloei en dus vruchten te bevorderen, snoeien om de juiste vorm in de boom te krijgen en ten slotte snoeien om veiligheidsredenen.

Daarnaast is het van groot belang om te kijken om wat voor soort fruitboom het gaat, omdat diverse fruitboomsoorten in andere jaargetijden gesnoeid moeten worden. ‘Zo drukte Piet ons op het hart om een notenboom beslist niet in de winter te snoeien’, aldus Nelly van der Helm. ‘Ten slotte legde hij ons het verschil uit in bladknoppen en bloemknoppen.’

In de boomgaard
Na geduldig alle vragen te beantwoorden zette Piet de deelnemers aan het werk in de boomgaard van de Hofwoning. ‘De één ging voortvarend aan de slag met de zojuist geleerde theorie, de ander nog wat voorzichtig om de bomen geen geweld aan te doen. Piet liet zien dat takken soms tegen elkaar aan schuren en dat je ze dan beslist moet verwijderen om schade aan de boom te voorkomen.’

Sommige bomen waren al door de tuinman van de familie gesnoeid, zodat goed te zien was wat het eindresultaat moest zijn. ‘Wanneer de boom goed gesnoeid is, moet je je pet er doorheen kunnen gooien.’

Erwtensoep toe
Na het opruimen van de gesnoeide takken stond een heerlijke kom dampende erwtensoep met roggebrood klaar. En ook een heerlijk likeurtje uit Midden-Delfland dat, mede vanwege het gure weer, prima smaakte.

‘Een bijzonder leerzame en geslaagde middag. Het was fantastisch’, aldus Nelly, onder dankzegging aan de mensen van de werkgroep Ledenactiviteiten van de Midden-Delfland Vereniging en ‘lest, best’ Piet van der Eijk.

Zie ook filmpje gemaakt door Albert Tieken mmv Heleen Paalvast.