Het was rond de klok van 6 uur, op een kille voorjaarsmorgen, dat de deelnemers aan de door de Midden-Delfland Vereniging georganiseerde Vroege Vogelwandeling, zich verzamelden in ’t Woudt.
De gids voor deze ochtend was Nico Harteveld. Hij kent de Woudse Polder goed en heeft een passie voor weidevogels. Bert van Leeuwen was een van de vroege vogels en doet verslag.

Kieviten
We volgen het fietspad tussen de weilanden, richting de Zweth. De vogel die daar vliegt, met die mooie kuif, dat is een kievit mannetje, die vliegt waakzaam rond. En daar kruipt er een van het nest, die vogel vliegt niet op, een teken dat er jonge pullen zijn. Door hun camouflagekleuren zijn deze kuikens met het blote oog bijna niet te zien.
Als de jongen van kievit, grutto en tureluur uit het ei zijn gekropen, verlaten ze snel het nest om voedsel te zoeken. Daaraan ontlenen ze de naam ‘nestvlieders’. De ouders blijven in de buurt om bij gevaar hun grut te beschermen. Als we snel doorlopen en achterom kijken zien we moeder kievit teruggaan naar de nestplek van haar jongen.

Grutto’s
Iets verderop krijgen we de grutto in beeld. Deze van nature schuwe weidevogel scheert luid alarmerend boven het fietspad en probeert zo de groep wandelaars af te leiden of uit de buurt van het nest te lokken.
Weidevogels, met name steltlopers, zijn om te foerageren gebaat bij een drassig gebied. De boer en de vogelwacht zorgden hier samen voor een door zonne-energie aangedreven pomp. Daarmee wordt een stuk weiland omgetoverd tot plas/dras gebied. Met name de grutto maakt hier graag gebruik van. Met zijn lange snavel zoekt de vogel diep in de drassige grond  naar voedsel.

Noodwaterberging
Bijna bij de Zweth aangekomen ligt links een diepliggende polder met hoge omdijking, groot 34 ha. De gids noemt het ‘De Put’.  Als bij hevige regenval de hoofdboezem dreigt te overstromen, kan het Hoogheemraadschap Delfland de polder als noodwaterberging gebruiken.
In deze polder naast tureluurs en scholeksters (Bonte Piet) ook ganzen en eenden. We zien deze ochtend opvallend veel hazen en de eerste boerenzwaluwen scheren over. Vanuit de rietlandjes langs de Zweth klinkt het geluid van een rietzanger.

Na  deze Vroege Vogeltocht wacht  rond 9 uur bij uitspanning De Hooiberg een goed verzorgd ontbijt en is het gezellig nagenieten.

Foto: Annemiek van Adrichem

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!

En vanaf € 5 p.j. kun je MDV-(steun)lid worden, klik dan hier. Des te sterker staat de vereniging om op te komen voor het mooie, kwetsbare gebied. Voor amper € 2 per mnd of € 21,50 p.j. ben je volledig lid en ontvang je 4x de Midden-Delfkrant. Dit najaar komt er een dik themanummer uit.