Op 17 augustus is Eef Boeve (84) overleden, gids, wandelaar en bedenker van menige wandelroute in Midden-Delfland.

Eef was een markant figuur, herkenbaar aan zijn witte baard, grote hoed, rode sjaal en rugtas met kaartjes en wandelroutes. We hebben zaterdag 24 augustus met velen afscheid van hem genomen. Zijn rugtas en de hoed lagen op de kist.

Midden-Delflandwandelingen
Eef,  afkomstig uit Nijverdal en vandaar zijn licht Tukkers accent, was ruim een decennium elke eerste zaterdag van de maand, zomer én winter, gids en organisator van de Midden-Delflandwandelingen. Toen alle 18 routes waren gelopen, ging hij in tegengestelde richting met andere startplekken ermee door.

Eef, Hein van Bohemen (die 5 maart jl. overleed) en Frits van Ooststroom waren de mannen van het eerste uur van de werkgroep Paden, in 1999 opgericht.

Hij betekende ook veel voor de landelijke vereniging TeVoet. Zo was Eef tot 2013 padcoordinator van het Floris V-pad, en bedacht hij het Groene Hartpad. Zijn belangstelling was breed, ook was hij in touw voor de Alpinevereniging voor bergwandelingen.

Vakman
Verder kon hij als bouwkundig tekenaar/architect boeiend vertellen over zijn vak en had hij zijn eigen visie. Daarnaast was Eef vele jaren actief, samen met zijn vrouw Lenie, in de Sionskerk in Delft, nu de Hofkerk, waar zijn inbreng letterlijk nog te zien is.

De laatste jaren stonden in het teken van de verzorging van zijn vrouw, die twee jaar geleden overleed. Juist de laatste maanden ging het weer beter en leek het of Eef het verdriet om Lenie’s overlijden een plek had gegeven. Met een goede vriendin van een dochter was hij naar Leeuwarden, dit jaar Europese culturele hoofdstad, gereisd om de tentoonstelling van Escher te bekijken. ‘s Middags genoot Eef nog een glas bier op het terras, in de trein op de terugreis werd hij onwel. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Als we in zijn geest handelen mogen we Eef niet ophemelen. Want iedereen doet naar zijn of haar vermogen of talenten, zoals hij zei tijdens een van onze gesprekken. Maar een bijdrage leveren aan een betere wereld heeft hij op ‘zijne wijze’ gedaan.
(bijdrage van Piet van der Eijk)
Foto: Henk Groenendaal