De verbreding van de A4 zit er voorlopig niet in. Zolang er geen nieuw kabinet is en door toedoen van de Raad van State, kan demissionair verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen geen knopen doorhakken. Voor het eerst in lange tijd is dat positief nieuws voor de Midden-Delfland Vereniging en andere tegenstanders van de A4-plannen.

De wegverbreding naar twee keer drie rijstroken stuit op breed verzet. De vereniging heeft niet als enige een zienswijze ingediend tegen het ontwerp-tracébesluit. In totaal 222 (!) zienswijzen zijn binnengekomen bij het ministerie.

Stikstofperikelen
Het antwoord en het definitieve tracébesluit zouden in mei komen, maar dat is uitgesteld door vragen van de Raad van State over het hanteren van een maximale grens van 5 kilometer voor stikstofeffecten bij wegenbouwprojecten. De minister heeft een half jaar de tijd om duidelijk te maken waarom zij niet verder kijkt.

Binnen de vereniging is de werkgroep Ruimte in overleg met andere bezwaarmakers om een zo krachtig en breed mogelijk signaal richting Den Haag af te geven. Want van afstel van de A4-plannen – verbreding van het stuk snelweg tussen Den Hoorn en de Ketheltunnel – is helaas geen sprake. Rijkswaterstaat en het ministerie denderen volgens critici door. Zo blijven antwoorden op vragen stelselmatig uit.

Nut en noodzaak
Volgens de vereniging worden de effecten van de A4-plannen veel te rooskleurig voorgesteld. In de modellen wordt uitgegaan van een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.  In de praktijk wordt harder gereden en is de overlast groter door de extra uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof, naast meer herrie in een fors stuk van het stiltegebied en het weidevogelgebied in Midden-Delfland.

Al die negatieve effecten staan haaks op de aanwijzing door de provincie van het Midden-Delfland als Bijzonder Provinciaal Landschap. Daarin is het belang van het gebied omschreven als groene long voor de twee miljoen inwoners van de regio Rotterdam-Den Haag. En sinds het uitbreken van de coronacrisis is het Midden-Delfland  – van De Groenzoom tot de Zuidbuurt – niets voor niets zo populair en drukbezocht!

Klik hier voor de brief over de MDV-zienswijze.