De leden van de Landschapstafel BPL Midden-Delfland zijn zeer ontstemd over het besluit van minister Adema om het gehele gebied van het hoogheemraadschap van Delfland aan te wijzen als een met nutriënten (stikstof, fosfor) verontreinigd gebied. Ze roepen hem op om het besluit te herzien.

De boeren moeten nu sneller dan elders het gebruik van dierlijke mest verminderen en op kunstmest overschakelen. Hiermee worden de kringloopboeren in Midden-Delfland die juist vooroplopen benadeeld, staat in een ‘brandbrief’ van de *Landschapstafel, de provincie en de gemeente Midden-Delfland aan de minister.

Waterkwaliteit
Volgens de briefschrijvers houdt de minister ‘geen enkele rekening’ met de waterkwaliteit en de trends in deelgebieden. En niet de boeren zijn het probleem.  ‘In het graslandgebied van Midden-Delfland is sprake van een meerjarige verbetering van de oppervlaktewaterkwaliteit waardoor de stikstofnorm voor oppervlaktewater in zicht is.’

Het meer moeten gebruiken van kunstmest staat lijnrecht op het zoveel mogelijk sluiten van de kringloop. Dat voelt als ‘een ontkenning van hun prestaties’ en als ‘een forse stap terug’ voor het kansrijke gebiedsproces. De boeren worden bovendien benadeeld ten opzichte van collega-melkveehouders in het land, is te lezen in de brief.

Pilotgebied
Alle gebiedspartijen, waaronder de Midden-Delfland Vereniging, roepen de minister met klem op om zijn besluit te herzien. Verder vragen ze om overleg over hoe de landbouwtransitie in Midden-Delfland ‘beter kan worden geoormerkt als pilotgebied of field-lab, waarin op basis van afspraken aan het gebied de ruimte wordt geboden om doelgericht te werken en de effectiviteit zichtbaar te maken’.

Klik hier voor de brief.

*Bij de Landschapstafel zijn aangesloten: de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Westland, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Midden-Delfland, LTO Noord Delflands Groen, Hoogheemraadschap van Delfland, Staatsbosbeheer, het Zuid-Hollands Landschap, Natuurmonumenten en de Midden-Delfland Vereniging. Klik hier voor een gebiedskaartje.

Foto: Tiny van der Meer

In het nieuws: