Bestemmingsplannen en structuurvisies zijn uit, omgevingsvisies zijn in.  De Midden-Delfland Vereniging vindt dat de gemeente Midden-Delfland de lat wel hoger mag leggen.

Als de Omgevingswet straks van kracht is,  zijn omgevingsvisies bepalend voor ruimtelijke plannen. Goed dus dat de gemeente zich hierop voorbereidt met haar Omgevingsvisie 1.0. Iedereen mocht reageren. De werkgroep Ruimte ging aan de slag. ‘Daarbij kwam onze gebiedsvisie Beelden van een toekomstig Midden-Delfland’ erg goed van pas’, aldus voorzitter Koos Karssen.

De mooie beschouwingen over de toekomst van de gemeente Midden-Delfland lezen lekker. Maar daarmee ben je er niet. De visie moet de aanwezige waarden beschermen en de aanzet geven tot gewenste ontwikkelingen. Daarin schiet deze visie tekort en ze moet veel concreter, is de kern van de reactie van de vereniging.

Hinken op twee gedachten
De Omgevingsvisie 1.0  hinkt op twee gedachten: enerzijds wordt het Cittaslow-gedachtengoed omarmd en anderzijds wil de gemeente graag mee in de vaart der volkeren. Dat kan niet allebei en zeker niet op dezelfde plek. Zo verbaast het dat de ‘grasgemeente’ Midden-Delfland  plotseling erg enthousiast is over een aantal duurzame tuinbouw­complexen (lees: kassengebieden) binnen de gemeente.

Infrastructuur
Zonder enige reserve wordt ruimte geboden aan verbreding van de A4, verdubbeling van de spoorlijn Delft-Schiedam en de aanleg van een warmteleiding. De vereniging is tegen de verbreding van de A4 en stelt aan de andere twee projecten nadrukkelijk voorwaarden.

Veeteelt en natuur
De gemeente wil ‘ruimte bieden aan duurzame melkveehouderij, waar nodig verweven met de natuur’. Dat vindt de vereniging veel te vaag. Kringlooplandbouw wordt vaak genoemd, maar nergens staat wat dat dan in Midden-Delfland zou moeten inhouden en wat de gemeente daar zelf aan gaat doen.  Er wordt geen ambitie geformuleerd voor biologische landbouw (de term kom je niet tegen). Ook ontbreken concrete eisen aan biodiversiteit, landschapsbeheer en weidevogelbeheer.

Recreatie
Niet duidelijk is hoe de recreatie zich zou moeten ontwikkelen. Woorden als verbeteren en versterken vallen, maar eventuele knelpunten worden niet benoemd. Laat staan dat er keuzes worden gemaakt. ‘Graag zouden we lezen wat de gemeente gaat doen aan vormen van recreatie die elkaar in de weg zitten of de omwonenden tot last zijn. En hoe ze denkt de drukte op topdagen in banen te leiden. En wat de rol van de stadsrandbossen daarbij is die overigens grotendeels in de omliggende gemeenten liggen’, aldus Koos Karssen.

Energietransitie
De gemeente stelt dat het opwekken van duurzame energie moet passen bij de ruimtelijke kwaliteit van de dorpen en het landschap. De vereniging meent dat ‘het passen bij’ ook inhoudt ‘niet opvallend zichtbaar zijn’. Die stap lijkt de gemeente nog niet te maken, want ‘individuele, kleinschalige windmolens op erven’ zouden mogelijk moeten  zijn.

Visie voor hele gebied
De vereniging vraagt de gemeente om het initiatief te nemen om samen met de omliggende gemeenten en de provincie Zuid-Holland een omgevingsvisie op te stellen voor het hele Midden-Delflandgebied. De Omgevingswet biedt die mogelijkheid (naast een gemeentelijke omgevingsvisie). Koos Karssen: ‘Het Midden-Delflandgebied is nou net zo’n gebied dat om zo’n gezamenlijke visie vraagt.’

Klik hier voor de officiële brief met de volledige MDV-reactie  op de Omgevingsvisie 1.0 van de gemeente Midden-Delfland.