De Midden-Delflandprijs 2021 gaat naar Piet van der Eijk voor zijn vasthoudende en standvastige inzet en grote betrokkenheid om het belang van bomen in het landschap onder de aandacht te brengen en bomen te beschermen.

De prestigieuze prijs werd aan hem uitgereikt tijdens de jaarvergadering van de Midden-Delfland Vereniging op dinsdag 8 juni. Naast bloemen kreeg hij de ‘Kievit’, het bijbehorende kunstwerkje van keramiste Tineke van Gils uit Schipluiden. Ik voel me zeer vereerd, reageerde de winnaar.

Bomen
Als lid van de werkgroep Bomen van de vereniging volgt Piet van der Eijk het bomenbeleid van de gemeente Midden-Delfland en andere omliggende gemeenten, en is hij alert op kapvergunningen en plannen voor het herplanten (‘t Kraaiennest, Kerkpolder). Hij is op dit terrein al sinds 2000 ook actief als regionaal contactpersoon, boominspecteur, vraagbaak en ereadviseur van de landelijke Bomenstichting.

In 2017 en 2018 werkte de geboren Delftenaar, die tot 2001 een hoveniersbedrijf  halverwege Den Hoorn en Schipluiden runde, mee aan een omvangrijk bomeninventarisatieproject in het buitengebied van de gemeente Midden-Delfland. Momenteel is hij betrokken bij de realisatie van een pluktuin met fruitbomen en schapenweide in Schipluiden. Met regelmaat verzorgt hij workshops (fruit)bomen snoeien.

Midden-Delfland Dag
Ook werkt hij onvermoeibaar mee aan de Midden-Delfland Dag, die dit jaar plaatsvindt op zaterdag 19 juni. Van begin af aan is hij lid van de MDV-werkgroep Paden. Geen themawandeling of Piet is bij de organisatie betrokken en vaak ook als gids. Lees meer in het zomernummer van de Midden-Delfkrant, klik dan hier.

Midden-Delflandprijs sinds 1997
De Midden-Delflandprijs (F.W. van Ooststroomprijs) is in 1997 ingesteld door het bestuur van de Midden-Delfland Vereniging, ter gelegenheid van het afscheid als bestuurslid van Frits van Ooststroom, die vanaf de oprichting in 1977 de vereniging o.a. als secretaris/penningmeester heeft gediend. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een vrouw of man die zich inzet voor het behoud of verbetering van het Midden-Delflandgebied.

Foto: Martin Visser

In het nieuws: