De Midden-Delfland Vereniging, Stichting Midden-Delfland is Mensenwerk en de Historische Vereniging Oud-Schipluiden zien de aanpassing van de N223 tussen De Lier en de A4 bij ’t Woudt op een flink aantal punten niet zitten. Zij hebben daarom gezamenlijk een zienswijze ingediend over het ontwerpbestemmingsplan.

De provincie Zuid-Holland wil de N223 (Woudseweg) duurzaam veiliger maken. Zo moet er o.a. een grote rotonde bij de Molenlaan komen waarop ’t Woudt en de aanliggende bedrijven met parallelwegen worden aangesloten. Deze parallelwegen worden dan gecombineerd met de nu nog vrijliggende fietspaden. De provincie heeft de gemeente Midden-Delfland gevraagd hiervoor het bestemmingsplan te wijzigen.

Aanpassingen
De voorgenomen aanpassingen hebben gevolgen voor de duurzame kwaliteiten van het Midden-Delflandgebied aldaar. De drie organisaties vragen nadrukkelijk aandacht voor de landschappelijke kwaliteiten en keren zich tegen de verwijdering van bomen, voor bewegwijzering van en naar het Voddijkpad, voor een ecopasage voor dieren, voor compensatie aan weidevogelgebied,  voor de veiligheid van fietsers en wandelaars op de parallelwegen en voor herstel van het kerkepad naar ’t Woudt, o.a. als kortere looproute naar het dorp. De bushaltes langs de weg ter hoogte van ’t Woudt worden namelijk verplaatst naar de rotonde bij de Molenlaan waardoor bezoekers van ’t Woudt die met de bus komen een behoorlijk stuk verder moeten lopen.

Foto: Henk Groenendaal