De gemeenteraad van Midden-Delfland heeft nog geen besluit genomen over het bestemmingsplan voor de Woudseweg (N223). Een opsteker voor de Midden-Delfland Vereniging, Stichting Midden-Delfland is Mensenwerk en Historische Vereniging Oud-Schipluiden die op een flink aantal punten in het belang van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland verbetering willen.

MDV’er Leo Heijdra lichtte dinsdagavond (27 oktober) de gezamenlijke zienswijze toe in de raad. Daarnaast lieten omwonenden van zich horen over de maatregelen die nodig worden geacht om de provinciale weg veiliger te maken.

Zo zou de aanleg van een rotonde bij de Molenlaan voor extra geluidsoverlast gaan zorgen. Een rapport gemaakt in opdracht van de provincie betwist dat, maar volgens de advocaat van het bedrijf Topkrop – een van de andere insprekers – blijkt uit een second opinion dat er ernstige fouten in de berekening zijn gemaakt. Raadsleden en wethouder Frank ten Have willen dat er nogmaals naar dat rapport wordt gekeken.

Landschapspijn
Ook de punten van de drie organisaties vonden gehoor. Zo moeten er liefst 169 bomen langs de Woudseweg verdwijnen. Als compensatie wil de gemeente elders bomen planten. Michel van Ruijven van de MDV-werkgroep Bomen: ‘Een sympathiek plan, maar laat ook langs de Woudseweg gewoon bomen staan’.

De raad trok zich verder de kritiek aan op het verplaatsen van de bushalte bij ’t Woudt. Het populaire dorp wordt zo slechter bereikbaar voor recreanten die met het OV komen. De organisaties pleiten ervoor als kortere looproute het historische kerkenpad vanaf de nieuwe rotonde naar ’t Woudt te herstellen.

‘Moment voor herbezinning. Is het middel niet erger dan de kwaal’, twitterde Pia van Oord van MDMW over het uitstellen van een raadsbesluit. ‘Waarom verlagen we hier niet eenvoudig de toegestane snelheid. Bespaart veel landschapspijn.’

Foto: Heleen Paalvast