‘Op woensdagavond 14 april volgde ik een online lezing van Toine Andernach over vogelnamen. Net als Toine ben ik al heel lang geïntrigeerd door vogels en houd erg van taal. Deze lezing combineerde beide en dat maakte mij dan ook nieuwsgierig’, vertelt Louise Melcher.

Verrassende vogelnamen
Gemma van Lieshout, één van de leden van de organiserende MDV-werkgroep Ledenactiviteiten, vond het zeer verrassend dat een vogelnaam op vele manieren kan ontstaan. Bijvoorbeeld door het geluid dat de vogel maakt (koekoek, grutto), maar ook territorium (graspieper, rietzanger), uiterlijk (blauwborst, steltkluut), gedrag (bijeneter, boomkruiper) kunnen tot een naam leiden.

Een aantal namen is te herleiden tot oud-Nederlandse woorden (roer betekent riet vandaar de naam roerdomp). Ook zijn er nog Germaanse woorden terug te vinden in hedendaagse vogelnamen: laiwarikon in leeuwerik en hraigan in reiger. ‘Verder konden we vragen stellen via de chat, waar Toine met veel kennis van zaken antwoord op gaf.’

Quizvragen
Tussendoor stelde Toine quizvragen.  ‘Wat hebben een kievit, een pijlstaart en een wintertaling met elkaar gemeen? We konden kiezen uit vier mogelijkheden. Het goede antwoord was dat ze alle drie boterkontje genoemd worden omdat ze alle drie een boterkleurig achterkantje hebben’, vervolgt Louise.

Herkennen van vogelgeluiden in Midden-Delfland
Uit de reacties van de rond 60 deelnemers kun je opmaken dat het een geslaagde sessie is geweest. Zo vertelt Gedi van Nieuwkerk dat het erg leuk en leerzaam was, en er mooie prenten te zien waren van diverse vogels die ook in Midden-Delfland voorkomen. ‘Toen ik vanmorgen de hond uitliet in de Woudse polder, deed ik extra mijn best om vogels, met hun geluiden, te herkennen.’

‘Hopelijk volgen er nog meer online ontmoetingen met onze leden, maar het liefst komen we elkaar weer tegen op excursie in ons mooie Midden-Delfland.’

Foto: Marjanne Zuijderwijk

Naschrift redactie: Toine Andernach is auteur van het boekje Baardman & boterkontje, de vogel en zijn naam. Hij schrijft ook voor deze website, klik hier voor zijn jongste bijdrage. Nieuwsgierig naar het boekje? Het is te bestellen via deze link.