themawandeling-fpp-pvde-3-20161105-1Zeventien liefhebbers verzamelden zich zaterdag 5 november aan het einde van de Kwakelweg voor de laatste themawandeling van 2016. Ze kijken terug op een mooie vaar- en wandeltocht rondom de Foppenplas en  over de kaden van Booner- en Zuidvliet.

Schipper Koos Rollman voer speciaal voor ze buiten het seizoen.  Jan Schrama vertelde onderweg over de geschiedenis van het bijzondere gebied. Wist u dat de Foppenpolder in 1989 onder water is gezet en de jachthaven en ‘t  Jachthuis dus ook pas zo’n dikke 25 jaar bestaan?

De vlieten en de plassen hebben een belangrijke rol als waterberging. Zij fungeren als voorportaal van het gemaal in Maassluis.

Stevige bries
Er stond een stevige bries, waarvan zeeverkenners  profiteerden om te zeilen. ‘Wij  liepen over de kaden met steeds klimpartijen over de dichte hekken’, aldus Rint de Vries van werkgroep Paden.  Via het boerenpad werd de polder ‘dwarsdoor’  overgestoken,  langs de Zuidvliet liep de groep, met de wind in de rug, uiteindelijk richting ’t Jachthuis. ‘Het was er lekker warm, we dronken koffie, thee of Berenburg.’

Met schipper Koos keerde de groep, moe maar voldaan, daarna aan boord van de Kwakel  weer terug naar het vertrekpunt.  ‘Weer een boeiende wandeling, gelukkig droog totdat we vlakbij ‘t Jachthuis waren. Dank Jan, Rint en Piet’, facebookte Thea van Bergen Bravenboer.