Westland en Midden-Delfland, wat delen ze en waarin verschillen ze. Een kolfje naar de hand van tuindersdochter en IVN-natuurgids Jeannette van Zeijl. Zij zorgde, samen met uilenkenner Michel Kuijpers, voor een levendige stadsbijeenkomst die de Midden-Delfland Vereniging daags voor Hemelvaart dit keer in De Lier bij Priva hield.

Na de aftrap door voorzitter Koos Karssen nam Jeannette het publiek van 90 m/v sterk mee terug in de tijd, met beelden van het Westland van toen. Opgegroeid in o.a Loosduinen haalde zij herinneringen op maar vertelde ze ook over de snelle ontwikkelingen die het Westland (‘Groen onder glas’) doormaakt.

En het is ook ander groen dat er wel degelijk blinkt: van De Zeven Gaten (al eeuwen ongerepte natuur), de Wollebrand (een eldorado voor grutto’s, tureluurs, kluten) tot het Prinsenbos (educatie) en de Poelzone met de vleermuizenbrug.

Nachtbrakers
Na de pauze was Michel Kuijpers op dreef. De voorzitter van de vogelwerkgroep Midden-Delfland toverde de ene na de andere prachtige uilenfoto tevoorschijn, met bijbehorend smakelijk verteld verhaal. Nachtbrakers zijn uilen, die soms in verrassend grote aantallen in Midden-Delfland te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan kerk- en steenuilen.

De bijeenkomst was mede een succes dankzij de gastvrijheid geboden door het bedrijf Priva, een schoolvoorbeeld van innoverend Westland. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten voor de volgende stadsbijeenkomst onder het motto: de Midden-Delfland Vereniging komt naar je toe!

Foto: Henk Groenendaal