Tegenstanders hebben geprotesteerd bij het begin van de aanleg van de Blankenburgtunnel.  Twee vliegtuigjes met spandoeken met de teksten ‘Midden-Delfland huilt’ en ‘Tunnelvisie: zinloos asfalt’ vlogen boven de Nieuwe Waterweg. Dat gebeurde op het moment dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) op de grond het officiële startsein gaf.

De zesbaanssnelweg tussen de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen betekent een ernstige aantasting van natuur, landschap en de recreatieve kwaliteiten van Midden-Delfland en bedreigt leefbaarheid en gezondheid van zoveel mensen. De tegenstanders verzetten zich daarom jarenlang fel tegen de komst van de tunnelverbinding. Zij waren zwaar teleurgesteld dat de Raad van State op 18 juli hun bezwaren afwees.

Groene long
Een doffe dreun, noemde Koos Karssen de uitspraak namens de Midden-Delfland Vereniging die in 2016 samen met Milieu en Natuurfederatie Zuid-Holland, Natuurmonumenten en bewonersorganisaties de beroepszaak bij de Raad van State aanzwengelde.  De Zuidbuurt bij Maassluis en het natuurgebied de Rietputten gaan door de komst van de snelweg volgens hem ‘kapot’. Terwijl het Midden-Delflandgebied met verder o.a. de Broekpolder, middenin het meest verstedelijkte deel van de Randstad, de ‘groene long’ is van 2 miljoen mensen en steeds meer wordt gebruikt.

Vliegtuigjes
Betrokken omwonenden begonnen een geldinzameling voor een protestvlucht boven het bouwterrein van de Blankenburgtunnel. Ze klopten niet vergeefs aan bij de vereniging. De actie was zo succesvol dat er maandag 17 september toen de minister het startsein gaf, niet één maar twee vliegtuigjes met spandoeken duidelijk in het zicht boven haar en haar gezelschap rondvlogen.

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2018-09-20 (uit de Schakel MiddenDelfland, p. 5)