De provinciale plannen voor de aanpassing van de N223 tussen De Lier en de A4 langs ‘t Woudt zijn volop onderwerp van discussie in de gemeenteraad van Midden-Delfland. Leo Heijdra sprak op 12 september namens de Midden-Delfland Vereniging zijn bezorgdheid uit over de voorgestelde grote rotonde bij de Molenlaan. De plannen betekenen een aantasting van het open landschap en pakken nadelig uit voor de veiligheid van de vele fietsers en recreanten op de parallelwegen van en naar de rotonde.

Compensatie
De vereniging pleit voor voldoende compensatie voor deze inbreuk op het open landschap en het verlies van weidevogelgebied. Daarnaast drong Leo Heijdra, ook namens Midden-Delfland is Mensenwerk en de Historische Vereniging Oud-Schipluiden, aan op het herstel van het historisch kerkenpad tussen de Molenlaan en ’t Woudt.

Het voorlopig wegontwerp en de ontwerpnotitie van de provincie is samen met de ontwerptekeningen in te zien via de website van de gemeente. Op de website van de provincie zijn 3d visualisaties van de huidige en de nieuwe situatie van de N223 te zien.

Bestemmingsplan
Deze moeizaam slepende discussie loopt voorlopig door. Leo Heijdra is daarbij betrokken als lid van de werkgroep Ruimte die actief en kritisch meedenkt over ruimtelijke (bestemmings)plannen, en landschaps- en gebiedsontwikkeling in en om het Midden-Delflandgebied.

Blankenburgtunnel: RWS vliegt uit de bocht
Zo is de werkgroep onaangenaam verrast over mogelijke stappen van Rijkswaterstaat in het Blankenburgtunnel-dossier. In een recent artikel in het AD zegt Rijkswaterstaat dat zij de Raad van State extra maatregelen heeft voorgesteld om de door stikstofoxiden veroorzaakte luchtvervuilende effecten van de Blankenburgverbinding te compenseren.

Met deze maatregelen zou de door de Raad van State gevraagde uitspraak van het Europese Hof van Justitie niet afgewacht behoeven te worden. Het lijkt er dus op dat Rijkswaterstaat de rechtspraak vanuit het EU-Hof niet serieus wil nemen.

De vereniging trekt in dit dossier samen op met Natuurmonumenten en de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland. De afspraak is dat geen uitvoerende werkzaamheden zullen worden geaccepteerd zolang de Raad van State en het Europese Hof,  dat eerst aan zet is, geen uitspraak over het ingestelde beroep hebben gedaan.

Gasboringen NAM uitgesteld
De werkgroep Ruimte is verder blij dat de NAM plannen om een aardgasbel in de bodem tussen Maasland en Maassluis te gaan aanboren voorlopig heeft uitgesteld. In het gebied was grote bezorgdheid over de risico’s voor bodemdaling en voor scheuren bij oudere niet-onderheide woningen.

Daarnaast is het de vraag of nieuwe gaswinning nog moet plaatsvinden nu juist besloten is dat Nederland binnen afzienbare tijd aardgasvrij moet zijn.