Het was een lange zit bij de Raad van State, de tegenstanders van de Blankenburgtunnel vertrokken met een dubbel gevoel. De drie staatsraden stelden goede en kritische vragen. De ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hadden daar lang niet altijd een goed antwoord op. Het is nu afwachten wat de uitspraak wordt.

Tracébesluit
Het Tracébesluit voor de Blankenburgtunnel lag dinsdag 13 december onder de loep in de beroepszaak, aangespannen door de Midden-Delfland Vereniging, samen met Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en een aantal bewonersorganisaties.

Namens hen bracht advocaat Auke Wouda naar voren hoe met de minister over serieuze alternatieven voor het gekozen plan niet meer te praten viel. ‘Eigenlijk was er alleen nog inspraak over details mogelijk. Cruciale zaken lagen al lang en breed voor alle inspraakrondes vast.’

Verkeersdrukte
De tegenstanders voerden aan dat de minister helemaal geen goede redenen meer heeft om de  Blankenburgtunnel aan te leggen. De 1,2 miljard euro dure verbinding moet de steeds drukkere Beneluxtunnel ontlasten. De meest recente verkeerscijfers wijzen anders uit. De ambtenaren moesten erkennen dat verkeersprognoses mogelijk naar beneden bijgesteld moeten worden.

Kostenfactor
Het ontlokte voorzitter Rosa Uylenburg de opmerking dat de kosten in tegenstelling tot bijvoorbeeld de landschappelijke kwaliteiten van het gebied ‘een hele dominante factor’  zijn geweest bij de keuze van de minister voor ‘de zuinigste variant’. De voorzitter stelde tot in de kleinste details tijdens de zitting vragen.

Zo vroeg zij tot slot het ministerie nogmaals aan te geven wat er mis zou gaan als de snelweg er niet komt. Oftewel, zij wilde weten welk probleem met de Blankenburgtunnel wordt opgelost, wetende dat deze ook problemen voor natuur, landschap en leefomgeving met zich meebrengt. De ambtenaren hielden een algemeen verhaal dat de weg belangrijk is om de bereikbaarheid te verbeteren en daarmee economische groei  voor de regio te creëren.

Uitspraak
De Raad van State liet weten in elk geval niet binnen de normale termijn van zes weken te zullen komen tot een uitspraak. Het is zelfs niet zeker of zij de twaalf weken gaat halen.