De Midden-Delfland Vereniging heeft grote moeite met plannen om de hoeveelheid weg te pompen grondwater op het A4-tracé Delft-Schiedam  fors te verhogen.  De vereniging is bezorgd over de schadelijke effecten voor de waterkwaliteit en het risico van versnelde bodemdaling, met alle  nadelige gevolgen daarvan voor het Midden-Delflandgebied.

Zienswijze ingediend
Rijkswaterstaat moet eerst meer maatregelen nemen of onderzoek doen om de oorzaak van de problemen te verhelpen, staat in de zienswijze (bezwaar) die de vereniging bij het Hoogheemraadschap van Delfland heeft ingediend.

Bij de aanleg van de A4 door Midden-Delfland blijkt veel meer grondwater in tunnelbakken  weg te lekken dan  voorzien om de weg droog te houden. Het hoogheemraadschap wil daarom de voorschriften in de begin 2014 verleende watervergunning verruimen.

Te makkelijke oplossing: maar grondwater wegpompen
De Midden-Delfland Vereniging is van mening dat Rijkswatwerstaat (RWS) alle mogelijke beste bestaande technieken moet toepassen om de lekkage te voorkomen en/of te dichten. RWS heeft dat onvoldoende aangetoond, en de vereniging vindt dat het waterschap te makkelijk de oplossing zoekt in het maar wegpompen van grote hoeveelheden grondwater.

Door het ontrekken van zoveel grondwater dreigt vreemd water toegevoerd te worden, met name in de droge perioden. De vereniging vreest schade omdat onduidelijk is wat het effect is op de waterkwaliteit en daarmee voor de grondgebonden veeteelt, natuur en recreatie. Waardevolle gebiedsfuncties die van schoon water afhankelijk zijn.  Er dreigt ook veenoxidatie en daardoor versnelde bodemdaling.

Aantal zienswijzen zwelt aan
De vereniging is niet de enige met een zienswijze tegen een wijziging van de watervergunning door het hoogheemraadschap. De gemeente Midden-Delfland, de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en een aantal omwonenden komen ook in het geweer.